„Číňané chtěli garanci, že privatizace Škody Transportation proběhla nezpochybnitelným způsobem. Po mně žádali, abych takové potvrzení přinesl na vládu a nechal ho schválit. To jsem odmítl,“ řekl Deníku Mládek.

POLITICKÁ SEBEVRAŽDA

Na dotaz, jak se k němu zástupci čínské firmy dostali, odpověděl: „Objednali se Číňané, ale o to, aby se ke mně dostali, se postaral jistý nejmenovaný vlivný právník stojící za panem premiérem (Radek Pokorný – pozn. red.), který mi speciálně kvůli tomu volal, ačkoli dříve se mnou nemluvil.“ Podle Mládka by vyžadovaná záruka „byla politická sebevražda a pozvání k trestnímu stíhání“.

Ilustrační foto
Miliardový obchod potvrzen. Plzeňskou Škodu koupila Kellnerova PPF

Podle svých slov pochopil, že měl potvrzení vypracovat a vládě předložit. „Nevím, zda moje neochota byla důvodem mého odvolání, ale oficiální zdůvodnění bylo zjevně jen záminka.“

Mládek byl odvolán kvůli novele zákona o elektronických komunikacích, konkrétně vstřícnému přístupu k mobilním operátorům. „Nedisponuji informacemi o tom, proč čínská firma odstoupila od této soukromé transakce. Odvolání Jana Mládka s ní ovšem nijak nesouviselo, důvodem byla jeho nezvládnutá komunikace kolem tlaku na snížení cen mobilních operátorů a zlepšení postavení spotřebitelů,“ sdělil Deníku Bohuslav Sobotka.

Slavnostní otevření prodloužené dálnice D4.
Ministerstvo dopravy dojednalo první PPP projekt na dostavbu dálnice D4

LITHIUM JAKO ÚKOL

Mládek míní, že podobné zadání jako v případě Škody Transportation přišlo později v kauze lithium. „Můj nástupce Jiří Havlíček dostal lithium jako úkol. Já jsem nic takového neřešil, ale kdybych tam seděl, žádné memorandum bych sám za sebe nepodepsal, dal bych to do meziresortního řízení a požádal vládu o mandát,“ tvrdí Mládek. Na dotaz, jaký úkol podle něj Havlíček od premiéra dostal, uvedl: „Nevím, zda to byl pokyn jednat, nebo podepsat memorandum. V obecné rovině to pochopitelně nikomu nevadí, ten podpis už je problém.“

Exministr Mládek, který v říjnu neúspěšně za ČSSD kandidoval do sněmovny, zhodnotil i roli Bohuslava Sobotky: „Zlomilo mu vaz, že byl nevůdce. A pak také nevhodné podnikatelské vazby.“

Z historie plzeňské firmy
Před prodejem skupině PPF Škodu Transportation ovládalo devět fyzických osob. Hlavními akcionáři byli Tomáš Krsek, Michal Korecký, Marek Čmejla a Jiří Diviš. Čmejla a Diviš, kteří byli ve Švýcarsku nepravomocně odsouzeni za podvody při privatizaci Mostecké uhelné, své podíly převedli na jiné fyzické a právnické osoby. Podnik s 5300 zaměstnanci má spletitou polistopadovou historii. Nejvíc otazníků bylo kolem firmy Appian Group, která plzeňskou firmu Škoda Holding koupila v roce 2003. Spekulovalo se především o jejím propojení s dlouholetým šéfem ČEZ Martinem Romanem.