Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mobilní operátoři: levnější volání na obzoru?

ČR - Zákazníkům mobilních operátorů v České republice dochází trpělivost. Volají po levnějším volání – a dovolat se nemůžou, na druhé straně ticho. Existují vyhlídky na změnu k lepšímu, nebo nám bude vysoký účet za telefon pít krev na věky věků?

22.2.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock

Každý z nás si asi někdy posteskl nad tím, že za volání z mobilu platí příliš. Nářky nad cenami mobilních operátorů jsou o to pochopitelnější, když si uvědomíme, že volání v Česku je nejdražší v celé střední Evropě a svými cenami se často vyrovnává i západním zemím, jejichž obyvatelé mají podstatně větší kupní sílu. Prokazují to nejrůznější studie, statistiky a porovnání. „V České republice neexistuje konkurence. Trh je rozdělen mezi oligopolní operátory, neexistuje v něm tlak na cenu. Operátoři situaci využívají k tomu, že maximalizují odvody svým mateřským koncernům, které peníze potřebují kvůli ostré konkurenci na významných trzích,“ říká Patrick Zandl, šéfredaktor serveru Lupa.cz.

Za naše peníze se vylepšují služby jinde

Operátoři se brání tím, že ceny, které svým klientům účtují, nejsou tak přemrštěné, jak se v médiích uvádí. Předkládaná srovnání s ostatními evropskými zeměmi prý navíc nejsou vždy dostatečně relevantní. „Telekomunikační trhy v jednotlivých zemích prošly různým vývojem a hrají v národním rámci odlišné role, také spotřebitelské chování zákazníků je různé,“ tvrdí Martina Kemrová, tisková mluvčí T-Mobile. V překladu to znamená zhruba tolik, že ceny jsou v různých zemích různé – protože proto.

Jednotlivé společnosti dále poukazují na různé slevové akce a výhodné tarify, podle kterých je volání v rámci jejich sítě opravdovým šlágrem. „Cena minuty odchozího volání v síti O2 je pro rezidentní zákazníky nižší než 2,50 Kč. Toto číslo je pod průměrem ceny odchozí minuty v Evropské unii,“ hájí svého zaměstnavatele Hany Farghali, tiskový mluvčí Telefóniky. Problém je však v tom, že slevové akce bývají časově omezené a „supervýhodné“ tarify se většinou týkají pouze volání u stejného operátora. Málokdo má ale všechny rodinné příslušníky, přátele a kolegy u jedné společnosti, takže se tyto akce nemusí vůbec vyplatit, a neustálé hlídání toho, do které sítě to vlastně volám, je z klientského hlediska rovněž maximálně nepohodlné.

Dalším argumentem, kterým naši operátoři hájí svou cenovou politiku, jsou vysoké náklady na technické inovace. „Do technologií investujeme neustále, a to částky v řádu miliard korun. Investice směřují primárně do rozvoje 3G sítě a údržby 2G sítě. Zavedli jsme HD Voice, připravujeme implementaci dalších technologických prvků, které zrychlí mobilní datové připojení,“ vyjmenovává Martina Kemrová aktivity společnosti T-Mobile. Hany Farghali doplňuje statistiky konkurenčního operátora O2: „V loňském roce investovala Telefónica Czech Republic více než 5,5 miliardy korun, přičemž drtivá většina těchto prostředků směřovala do rozvoje mobilních sítí. Díky tomu na konci roku 2011byla 3G síť dostupná již v 1699 městech po celé České republice, což představuje zhruba 73 procent obyvatelstva.“ Mnozí odborníci však tvrdí, že operátoři v Česku investují do rozvoje své sítě jen minimální částky a veškeré úsilí věnují maximalizaci zisku. Získané peníze pak odvádějí mateřské společnosti. Která je pak investuje do inovací v zahraničí, kde opravdu funguje konkurenční boj. „Například T-Mobile investoval do rozvoje 3G sítě v roce 2011 jednu miliardu korun, celkem 4,5 miliardy do celé své infrastruktury. Dividendy vyplacené vlastníkům ovšem za rok 2010 přesáhly osm miliard Kč a další peníze vyplácí ještě nedividendovými kanály. Nejinak jeho konkurenti. O2 investovala za rok 2011 celkem 5,7 miliardy Kč do všech svých aktivit, ale dividendy své matce a drobným akcionářům za rok 2010 vyplatila ve výši 12 miliard Kč. To je v době, kdy za světem 3G sítí zaostáváme osm let, naprosto tragické podinvestování domácí infrastruktury, na které zákazníci doplácejí využíváním velmi nekvalitních a předražených služeb,“ uvádí Patrick Zandl. Pravdou je, že zatímco operátoři v Česku ještě stále řeší kvalitní pokrytí některých okresních měst, v Rakousku se stejné společnosti zabývají tím, jak pokrýt 3G sítí s dostatečnou rychlostí sjezdovky v alpských střediscích.

Pokračování najdete ZDE

www.penize.cz

22.2.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Hraniční přechod Ravah v Pásmu Gazy, ilustrační foto
3

Přechod Rafah v Pásmu Gazy se po deseti letech opět otevřel, zatím na tři dny

Stanislav Pitaš
DOTYK.CZ
4

Disident si lehnul na zem a estébáci z toho udělali napadení policisty

Horáčkovi radila babička: Prezident musí dobře vypadat na známce

/REPORTÁŽ, VIDEO/ Rodinný minipivovar znamená pro manžele Schönbauerovy celý život. Pracují v něm tři generace. I proto si Deník vybral mezi věrnými čtenáři právě rodinu ze severočeských Teplic, aby k nim na návštěvu přijel kandidát na prezidenta Michal Horáček.   

AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Kvůli požáru motorestu byly uzavřeny pumpa i dálnice D10

Mohutný požár se snad obešel bez zranění. To je zřejmě jediná příznivá zpráva spojená s řáděním plamenů, které v sobotu dopoledne zachvátily motorest v sousedství dálnice D10 u Hlavence na Praze-východ. Tomu, že Motorest 4 kameny, známý i v nedaleké Mladé Boleslavi, zachvátil požár velkého rozsahu, už zdaleka nasvědčuje hustý tým valící se ze střechy, jímž probleskují plameny.

Argentinské námořnictvo hledá ponorku se 44 lidmi, ztratila kontakt s pobřežím

Argentinské námořnictvo pátrá po jedné ze svých ponorek, která přestala odpovídat na signály z pobřežních plavidel. Naposled byla spatřena ve středu uprostřed zálivu svatého Jiří zhruba 432 kilometrů od východního pobřeží Argentiny. Na její palubě je nejméně 44 lidí.

Škoda bude vyrábět elektromobily v Mladé Boleslavi. Začne v roce 2020

Česká automobilka Škoda Auto bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již od roku 2019 bude firma vyrábět i elektrické komponenty pro plug-in-hybridy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT