Mohl byste charakterizovat český lékárenský trh?

Situace v České republice je velmi liberální. Například ve Velké Británii má každá lékárna licenci, a síť je tedy svým způsobem regulovaná.

Zde nic takového neexistuje. Lékárnu si tu může otevřít každý a kromě nutnosti mít vzdělaného odborníka jiné omezení neexistuje.

Kromě malých lékáren jsou tu i lékárenské sítě, z nichž každá má trochu jiný přístup. I ten náš je odlišný.

Konkrétně v čem?

Strategií, kterou se lišíme od jiných, je takzvaný integrovaný obchodní model. Ten zahrnuje také různé další služby, které poskytujeme partnerům i zákazníkům. U partnerů hrají roli zejména logistická řešení nebo management klinických studií. Pokud jde o zákazníky, tam je prvořadé poradenství.

S otevřeností trhu souvisí i riziko investice, která se pak nevyplatí. Je to důvod, proč vaše firma neskupuje lékárny?

V podstatě ano. Obchodní marže lékáren se dnes pohybuje zhruba kolem 19 procent. Společná obchodní přirážka distributora a lékárny je jedna z nejnižších v Evropě. Je regulovaná a společná, to je evropské unikum. Celý systém je složitý. Aby se distribuční firma uživila, musí si přibrat ještě jiné služby.

Když mluvíte o distributorech, kteří přímo vlastní lékárny, používáte pojem tvrdé řetězce. Jak tomuto pojmu rozumět?

Hlavní rozdíl je v tom, že v takových lékárnách pracují pouze zaměstnanci. Ve formě, kterou razíme my, jsou rozhodujícími lidmi majitelé lékáren, kteří práci vnímají jako své povolání. Často pacienty znají a mají k nim vztah. Na základě toho si troufám tvrdit, že nabízíme úplně jinou kvalitu služby.

Myslíte si, že v této velké konkurenci mohou přežít i malé lékárny v okresních městech nebo na vesnicích?

Ty, které vlastní sami lékárníci a sídlí třeba ve vlastních domech majitelů, kde je nájemné minimální, si určitou funkci zachovají. I když budou o něco dražší než lékárny řetězců, lidé je budou navštěvovat, protože dostupnost je vždy důležitá, především pro důchodce.

JAN ROHRBACHER. Hraje internetový prodej při existenci lékárny nějakou významnější úlohu?

Potravinové doplňky nebo kosmetika se po internetu dají koupit, ale v tomto oboru bych roli internetu nepřeceňoval. Registrovaná léčiva tímto způsobem nelze prodávat. Proto to podle mne nikdy nebude rozhodující odbytový kanál. Bezpochyby perspektivní jsou však aplikace v mobilech, které člověka upozorní na blízkost lékárny.

Co si představit pod pojmem virtuální řetězec?

Každý velkoobchod má jistou strategii, jak úžeji spolupracovat s věrnými zákazníky. Někdo má strategii takovou, že koupí několik provozoven a vytváří si vlastní řetězec.

My máme trochu jinou strategii, šli jsme cestou budování projektu Alphega, což je virtuální lékárenský řetězec. Jde o způsob partnerství, kdy firma lékárníkovi patří, ale vzhledem k tomu, že dobrovolně vstupuje do nějakého společenství, musí dodržovat vybraná pravidla značky. Pravidla určitého chování. Skupina lékáren pak společně s velkoobchodem vypracuje obchodní strategii, která se posléze uplatňuje při vyjednávání s výrobci a v komunikaci s pacienty.

Dáváte zelenou elektronickým receptům?

I když tuto službu zatím nabízí jen málo lékáren, vítám ji. Pacient má při ní naprosto svobodnou volbu, kterou lékárnu si vybere při výdeji. Pokud se tento způsob rozšíří, bude to krok napřed.

Pokud by vše fungovalo, jak má, lékárník bude mít přehled o všech vystavených receptech pacienta a případné zneužití receptu je prakticky vyloučeno.

Podle jednoho průzkumu lidé vnímají lékaře spíš jako osoby, kteří jsou při předepisování léku ovlivněny konkrétní farmaceutickou firmou. Lékárníky naopak považují za odborníky, jejichž radě důvěřují. Váš názor?

Lékárník, který ctí pravidla etiky, nabízí takový lék, o němž si myslí, že člověku pomůže. Upřednostňování zisku ovšem znamená, že lékárník zákazníkovi vnutí to, co je momentálně ve slevě. Tomu se chceme vyhnout. I v našich lékárnách existuje sice marketingová podpora produktů, ale je tam i druhý rozměr, poradenství.

Krátce, kam tedy směřujete?

Rádi bychom, abychom byli jasnou alternativou velkých řetězců, ty jsou naším největším konkurentem. K tomu potřebujeme především lékárníky, kteří se nebojí a chtějí přesvědčit pacienta, že nabízejí kvalitní službu.

jak ušetřit při nákupu

- Žádejte levnější lék s podobným účinkem. Většina léků má na trhu i svou alternativu, která obsahuje stejnou účinnou látku. Generikum, jak se takový lék nazývá, přitom není horší než originál, obvykle je však levnější.

- Porovnejte si ceny. U pravidelně užívaných léků můžete ušetřit i tak, že podniknete „obchůzku" po lékárnách v okolí. Porovnáním lehce zjistíte, že ceny se v jednotlivých lékárnách liší stejně jako personál.

- Vybírejte si. Opravdu není jedna jako druhá. Lékárny fungují stejně jako běžné obchody. Proto se snaží získávat zákazníky a často nabízejí nejrůznější slevy či věrnostní programy.

- Vzhledem k zákonné povinnosti platit za recept 30 Kč se nevyplatí požadovat od lékaře vždy recept. Volně prodejné léky, které stojí do třiceti korun, si proto kupujte přímo.

vizitka

- Ing. Jan Rohrbacher pracuje v oboru lékárenství více než dvacet let.

- Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze. V roce 1991 založil firmu, která se zabývala distribucí léčiv.

- V současnosti je generálním ředitelem společnosti Alliance Healthcare ČR, která provozuje síť lékáren Alphega. S touto značkou se ostatně setkáte v šesti zemích.

VERONIKA NOVÁČKOVÁ