Prosincové kolapsy na inkriminovaném úseku spustily silnou vlnu kritiky na adresu tehdejšího ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO). Ťok, který před nástupem do ministerského křesla šéfoval právě české pobočce stavební firmy Skanska, minulý měsíc rezignoval.

Úsek, který patří mezi nejdelší v rámci aktuální série oprav nejstarší české autostrády, mělo původně za 1,75 miliard korun opravit konsorcium sestávající z české firmy Geosan, italské společnosti Toto Construzioni Generali a kazašské SP Sine Midas Stroj. Práce však nabraly značné zpoždění, které se projevilo dlouhými kolonami, jakmile začalo sněžit.

Chabý zájem firem o problematický úsek

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) proto smlouvu se sdružením vypovědělo a začalo prostřednictvím zrychleného řízení hledat nového zhotovitele. Oslovilo sedm firem, nabídku však podaly jen tři z nich, mezi nimi právě Skanska. Ministerstvo dopravy původně předpokládalo, že Skanska provede jen nejnutnější práce a na zbytek modernizace bude vypsáno standardní výběrové řízení. Mezitím však Ťoka nahradil Kremlík a na začátku května rezignoval i dlouholetý šéf ŘSD Jan Kroupa. Nahradil ho Pavol Kováčik, který v minulosti zastával obdobný post na Slovensku.

Modernizace dálnice D1, jež započala již v roce 2013, by měla být dokončena přespříští rok. Kremlík dnes zopakoval, že na původním termínu trvá. Rozšíření na tři pruhy zatím není v plánu, chronicky přetížené komunikaci proto ve střednědobém výhledu může odlehčit spíše dostavba dálnice D35 mezi Opatovicemi a Mohelnicí. Tím by vzniklo rychlejší alternativní spojení střední a severní Moravy s Prahou.