Sobjanin vysvětlil, že francouzský výrobce vozidel se rozhodl moskevský závod uzavřít. "To jsme ale nemohli  dovolit, aby tisíce zaměstnanců přišly o práci," uvedl starosta. Proto se rada města rozhodla tuto ruskou franšízu znárodnit. Sobjanin dodal, že se pokusí udržet místa pro většinu lidí, které zaměstnává přímo závod, i všechny dodavatelské řetězce.

„Kamaz se stane naším hlavním technologickým partnerem obnoveného automobilového závodu Moskvič,“ vysvětlil v prohlášení Sobjanin. „V první fázi rozjedeme výrobu klasických automobilů se spalovacím motorem, ale v dlouhodobém horizontu máme i elektromobily,“ poodhalil plány. Společně s další ruskou automobilkou Kamaz, která se soustředí na výrobu nákladních aut, a ministerstvem průmyslu a obchodu prý už také pracují na tom, aby maximální počet automobilových součastek byl z Ruska.

Automobilový závod Moskvič má dlouhou historii. Téměř před 100 lety začínal s výrobou automobilů Ford. Za sovětské éry zde desítky let vznikaly právě Moskviče. Od roku 1998 závod spolupracoval se společností Renault, a z montážní linky odtud sjížděly modely Dacia Logan, Duster a Sandero.

Znárodnění automobilky

"Akcie společnosti Renault Russia byly převedeny na vládu města Moskvy a vlastníkem podílu Renaultu ve společnosti Avtovaz se stalo státem podporované výzkumné centrum NAMI," uvedlo ruské ministerstvo průmyslu a obchodu na svém kanálu Telegram.

Avtovaz, největší ruská automobilka z města Togliatty, v níž měl Renault majoritní podíl, bude ve svých závodech nadále montovat celou produktovou řadu vozů Lada a na ruském trhu zajistí servisní služby pro auta značky Renault.

„Převodem podílu skupiny Renault do vlastnictví státu si Rusko zachová kontrolu nad společností Avtovaz a zajistí její provozuschopnost v době sankcí,“ citovala tisková agentura TASS ruského ministra průmyslu a obchodu Denise Manturova. Ten dodal, že tento krok společnosti rovněž umožní zachovat její klíčové kompetence, výrobní cyklus a pracovní místa.