„Důvodem pro podepření mostu je stavební stav nosné konstrukce vyplývající z hlavni prohlídky mostu. Podepření bude využito v rámci chystané rekonstrukce,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Podle něj detailní průzkum mostu z roku 2019 ukázal horší stav, než s jakým se počítalo při zpracování dokumentace pro stavební povolení.

Podepření má být provizorním řešením zhruba na tři roky. Stavební práce na podepření nosné konstrukce budou probíhat v roce 2021, kdy se zároveň bude projektovat oprava samotného mostu. Tu chce ŘSD soutěžit systémem Design&Build, zakázka má být po řadě odkladů vypsána letos v listopadu. Samotná oprava mostu má začít v roce 2022.

Oprava bude zřejmě vůbec nejnáročnější etapou modernizace D1 mezi Prahou a Brnem, ačkoliv oficiálně byla z modernizační akce vyjmuta (leží na úseku Mirošovice – Hvězdonice). Termínově totiž kvůli řadě odkladů daleko přesahuje oficiální datum ukončení modernizace příští rok.

Nosná konstrukce bude vyměněna

Při opravě budou zachovány oblouky spodní stavby, které diagnostický průzkum vyhodnotil jako vyhovující pro další využití. Projdou sanací. Nosná konstrukce bude naopak kompletně vyměněna. Po opravě bude provozována v režimu 2+2, bude ale možné provoz bez větších dodatečných úprav rozšířit i na režim 3+3. ŘSD přitom trvá na tom, aby i během samotných oprav byl zachován provoz ve dvou pruzích v každém směru, což si vyžádá přístavbu mostního provizoria.

Výše stavebních nákladů je dle dokumentace pro stavební povolení 773 milionů bez DPH. Stavba by měla trvat dva roky.

Údolí potoka Šmejkalka, přes které se dálniční most klene, proslavil Josef Lada v pohádkových příbězích Bubáci a hastrmani. Na Šmejkalce strašil Mulisák. Lada pocházel z nedalekých Hrusic.