Podle aktuální studie o nákupním chování Čechů v kamenných obchodech poradenské společnosti EY se nákupní chování liší nejen dle pohlaví, ale i napříč generacemi. U mladé generace má na rozhodování velký vliv vzhled a design výrobku. Osm z deseti mladých používá při nákupu mobilní telefon. S mobilem v ruce v obchodech porovnávají ceny, vyhledávají recenze nebo si zboží fotí.
Češi se při nakupování stále rozhodují nejčastěji podle ceny zboží. Ta je významným faktorem až pro tři čtvrtiny Čechů. Hned po ceně je ale na druhém místě žebříčku kvalita. Tu pečlivě posuzují až dvě třetiny lidí. Trendem posledních let je, že stále více spotřebitelů klade důraz na kvalitu za rozumnou cenu.
Konkrétní značka je důležitá jen pro pětinu Čechů. Do popředí se především u generace mladých Čechů dostává zájem o design výrobků. „I když jsou mladí pochopitelně výrazně citliví na cenu, vzhled je důležitý až pro třetinu z nich. Hezky vypadající produkt jiného výrobce jsou tak často schopni upřednostnit před jiným produktem, třeba od jejich oblíbené značky," říká Ondřej Žák ze společnosti EY.
U mladých zákazníků je kromě citlivosti na cenu a vzhled patrný i další nákupní trend – využívání chytrého telefonu. Během návštěvy obchodů jej využívá až osm z deseti mladých lidí (82 procent oproti 55 procentům ostatních zákazníků). Telefon jim při nákupu výrazně pomáhá při rozhodování. Hledají v něm totiž konkurenční cenové nabídky nebo recenze jiných uživatelů. Zboží si také fotí a snímky pak posílají kamarádům či blízkým přes chatovací aplikace, když například potřebují názor ostatních na nové oblečení.
„Chytrý telefon se rychle stává hlavním komunikačním prostředkem mladých lidí při nakupování. Obchodníci, kteří ho správně zapojí do své strategie, budou mít velkou konkurenční výhodu," vysvětluje Ondřej Žák. Zákazníkům mohou obchodníci posílat například slevové kupony nebo související nabídky. Nebo třeba nabídnout různé nákupní aplikace, které ulehčí výběr správného zboží či jim poradí s nákupem.
Nejčastější využití chytrých telefonů zákazníky během nákupu
Proti ostatním generacím mladí také tolik neřeší častý nešvar českého maloobchodu – nepříjemný personál na prodejnách. Důvod je nasnadě, s telefonem v ruce a kamarádem na lince nemají potřebu s obsluhou obchodu téměř vůbec komunikovat.
32 procent mladých by uvítalo personalizovanou nabídku v obchodě formou zasílání nabídek přímo v prodejně na mobil. „Vysoká citlivost na cenu a neochota mladých komunikovat s personálem jasně definují výzvy příštího období pro obchodníky. Pečlivá optimalizace cenotvorby na straně jedné a zavádění digitálních komunikačních technologií v obchodě na druhé straně. Velkou a zatím nevyužitou příležitostí ke zvýšení tržeb i spokojenosti zákazníků, je zasílání nabídek na míru," vysvětluje vedoucí poradenství společnosti EY Petr Knap.
Mezi ženami a muži panují největší rozdíly nákupního chování v kategorii oblečení - ženy (58 procent) nakupují v porovnání s muži (26 procent) oblečení mnohem více pro radost. Zatímco u mužů je hlavním motivátorem nahrazení obnošených kousků (76 procent) nebo pořízení zcela nového druhu do jejich šatníku (43 procent), ženy si nejčastěji nákupem oblečení chtějí udělat radost (58 procent). Téměř na stejné úrovni je pak u žen obnovení šatníku (55 procent) či nakupování ve slevách (56 procent).
Důvody pro nákup nového oblečení
„Rostoucí tendence nákupu oděvů u mladé generace, pouze na základě slev, je alarmující a svědčí o nedostatečném cílení komunikace a budování vztahu se zákazníkem ze strany značek a obchodníků," vysvětluje specialista na digitalizaci ze společnosti EY Tomáš Molnár.
Na slevy reaguje nejčastěji mladá generace (59 procent), speciálně mladé dívky a ženy (71 procent), které cíleně vyhledávají výhodné nabídky. A zatímco muži jdou do obchodů často s jasným cílem i představou o značce, až 40 procent žen se rozhoduje o tom, jaký produkt a kterou značku si koupí, až v obchodě.
Naopak mnohem jasnější jsou motivace obou pohlaví u kategorií jako drogerie, nábytek či elektronika. Devět z deseti nakupujících zavítá do drogerie z prostého důvodu, že jim doma došlo současné balení jednotlivých produktů. I přesto zde u žen hrají roli nákupy pro radost, které si dopřává každá čtvrtá.
„Až 28 procent mladých lidí nakupuje v drogerii nové produkty, které zatím pravidelně nepoužívali, což je dvakrát více než u ostatních věkových skupin. Ženy rozšiřují paletu nakupovaných kosmetických produktů již ve velmi mladém. U mužů je tento trend výraznější spíše po třicítce," říká Tomáš Molnár.
Výběr nábytku je pragmatickým rozhodnutím, u elektroniky máme jasnou představu
Naopak velmi pragmatickou kategorií, kde slevy, reklama nebo doporučení na klienty příliš neplatí, je nábytek. Nakupujeme jej především proto, že ten současný nám dosloužil (62 procent), rozbil se (53 procent), či proto, že zařizujeme nové bydlení (43 procent). Dvě třetiny zákazníků nemají před návštěvou prodejny žádnou představu o konkrétní značce a rozhodují se až na místě.
Do obchodů si především chodí nový kus prohlédnout a vyzkoušet, jelikož jde často
o dlouhodobou investici. Je to jediná kategorie, kde se nejmladší respondenti neliší od průměru. Dvakrát více žen než mužů kupuje nábytek pro radost. Muži jsou naopak praktičtější a nový nábytek pořizují z pragmatických důvodů, a to o 20 procent více než ženy.
Poslední ze zkoumaných kategorií byla elektronika. Zde se prvotní výběr zboží přesunul na online, zákazníci již chodí do prodejny s konkrétním názorem a jasnou představou o tom, co a jakou značku jdou koupit. Nejjistější si jsou zástupci mladé generace (56 procent). Celá třetina lidí pak u elektroniky uvádí jako důvod pro nákup potřebu pořídit si novější model (32 procent), u mladé generace je to dokonce 70 procent.
„Až 70 procent mladých lidí nakupuje elektroniku stále častěji z důvodu touhy po novém modelu. Výrobci na to dnes proto reagují stále častějším uváděním nových modelů na trh, což představuje i velkou příležitost pro obchodníky k vytvoření dlouhodobého vztahu se zákazníky a udržení si jejich přízně," dodává Ondřej Žák.