Mladoboleslavská automobilka včera zveřejnila internetovou adresu, kde si majitelé aut mohou ověřit, zda náhodou nemají auto s „cinknutým" dieselovým motorem. Na internetu si své auto mohou ověřit i majitelé vozů Volkswagen, Seat a Audi. Stačí zadat VIN kód.

Škoda již dříve oznámila, že problematický dieselový motor koncernu VW s typovým označením EA 189 namontovala do 1,2 milionu vozů. Jde o tří a čtyřválcové motory se zdvihovými objemy 1,2, 1,6 a 2,0 litru s emisní normou Euro 5. Dodávala je do modelu Fabia II (v letech 2009 až 2014), Roomster (2009 až 2015), Rapid (2011 až 2015), Yeti (2009 až 2015), Octavia II (2009 až 2013) a Superb II (2009 až 2013). Do stávajících modelů v Evropě již Škoda tyto motory nemontuje.

Světová média i odborníci mezitím pořád spekulují, jak lze motor co nejrychleji dát do pořádku. Agentura Bloomberg s odvoláním na zdroje obeznámené s plány podniku uvedla, že Volkswagen má do dneška představit řešení německým úřadům. To se ale pro různé země může lišit. Podle agentury může koncern provést jen jednoduché softwarové úpravy motorů, provést instalaci většího katalyzátoru a nejextrémnější variantou je výměna celého auta.

Náklady na jeden automobil by se v závislosti na zvolené variantě mohly podle jednoho ze zdrojů pohybovat od pouhých 20 eur až po 10 000 eur (zhruba 500 Kč až 270 000 Kč). To by v případě 11 milionů vozů odpovídalo nákladům VW 
v rozsahu od 220 milionů do 110 miliard eur (šest miliard až tři biliony korun).

Koncern Volkswagen celosvětově zaměstnává asi 600 tisíc lidí, včetně těch v ČR. Nový šéf koncernu VW Matthias Müller se již sešel se zaměstnanci a odbory. Zatím je ujistil, že pracovní místa nejsou ohrožena. Firma si podle něj dala „stranou" na možné pokuty 6,5 miliardy euro (asi 176 miliard korun), ale to podle Müllera asi nebude stačit. Pro automobilku Volkswagen je to největší skandál za 78 let její existence.

Kauza by ale mohla přinést i zlevnění vozů. Jak včera připomněl analytik tuzemské ČSOB Jan Čermák, do reklamní a prodejní ofenzivy vyrazil třeba italský Fiat. „Konkurenční automobilka Fiat-Chrysler ucítila krev raněného zvířete a vyrukovala prý v Itálii na majitele koncernových vozů VW s atraktivní nabídkou cílených slev na své vozy ve výši 500 až 1500 euro – pokud se vzdají svého německého vozu ve prospěch nového italského," komentoval včera Čermák. Nikde podle něj není psáno, že to vyvolá nějaký úprk zákazníků od VW ke konkurenci, německý gigant ale na takové akce bude muset nějak reagovat. „Mikroekonomicky vzato není pro spotřebitele nic lepšího než pořádně krvavá cenová válka. Z druhé strany pro výrobce to může být pohroma, o čemž by mohly vyprávět například takové americké aerolinky, u kterých jsou cenové střety na denním pořádku," popisuje Čermák.

Kdyby ceny aut začaly klesat, radost z toho nebudou mít centrální banky, inflace se blíží nule a tlak na deflaci (pád cen) by dál rostl.

Kde si ověřit vůz

Pro škodovky na adrese:
http://go.skoda.eu/servisakce
nebo http://www.skoda-auto.cz
Nebo na telefonu: 800 600 000

Pro Volkswagen na adrese:
http://info.volkswagen.de/de/de/home.html?tab=check-own-car

Pro Seat na adrese:
http://www.seat.es/posventa/motores-diesel/verifica-tu-coche.html

Pro Audi na adrese:
http://www.audi.de/de/brand/de/neuwagen/layer/serviceaktion.html