O zpoplatnění silnic nižších tříd pro nákladní vozidla uvažuje ministerstvo dopravy. Zatím čeká na studii, která má posoudit ekonomický dopad této změny.

Velice atraktivní pro objíždění zpoplatněných úseků je podle Dopravní federace například trasa Ostrava - Olomouc - Mohelnice - Hradec Králové - Praha - Ústí nad Labem, která je výhodná zejména pro starší vozidla splňující nejnižší emisní normy a platící nejvyšší mýtné za kilometr. Takto využívané úseky silnic I/35 a I/37 by musely být zpoplatněny částkou odpovídající zhruba 80 procentům sazby platné na dálnicích, aby se nevyplatilo je objíždět. Na dálnicích se nyní platí v průměru pět korun na kilometr.

Oprava dálnice D1 bude problém

Ještě větší přesun kamionů mimo dálnici D1 nastane podle Dopravní federace při její chystané generální rekonstrukci. „V souvislosti s plánovanými několikaletými opravami dálnice D1 apelujeme na ministerstvo dopravy, aby co možná nejvíce uspíšilo rozšíření výběru mýta od nákladních vozidel i na silnice prvních, druhých a případně třetích tříd,“ řekl Aleš Kuták z Dopravní federace. Jinak podle něj na nezpoplatněných objízdných trasách hrozí dopravní kolaps.

Dopravní federace sdružuje ekologické organizace s cílem prosazovat ekologická řešení v dopravě a při výstavbě dopravní infrastruktury. Problematikou zavádění výkonového mýtného pro kamiony se zabývá dlouhodobě. Poukazuje zejména na potíže obcí podél nezpoplatněných silničních úseků, které využívají kamiony, aby se vyhnuli placení mýtného na dálnicích a rychlostních komunikacích.