V první dny roku 2008 se ukázalo, že zařízení u Jihlavského tunelu, u Vodního ráje a u pumpy Slovnaftu jsou schopná fungovat. Dopravní firmy v Jihlavě registrovaly ve výpisech mýtných transakcí průjezdy branami Jihlavasever, Jihlava-centrum a Jihlava Bedřichov. Mýtné ale bylo vždy nulové. Podle vyjádření firmy Kapsch směrem k dopravcům se jednalo pouze o poruchu.

Testování skončilo


Reportéři Deníku cestovali včera odpoledne krátce kamionem s řidičem firmy Jipocar a projeli mýtnou branou u Slovnaftu. „Když brána správně funguje, pípne mi jednotka v autě jednou. Jak nic nepípá, brána není v provozu,“ poznamenal při průjezdu řidič Pavel Pol.
 
„Zařízení, která řidiči mohou vidět na přivaděči, neslouží k výběru mýta a nejsou uvedena ani ve vyhlášce, obsahující seznam mýtných úseků. Je možné, že řidiči mohli krátce po začátku roku zaznamenat pípnutí jednotek OBU, nicméně šlo jen o krátké testování komunikačních uzlů pro budoucí využití bran. V současnosti by již žádná pípnutí zaznamenávat neměli,“ reagoval mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
 
Brány budou do budoucna sloužit mimojiné pro kontrolu zvažovaného satelitního systému. Také najdou využití v segmentu telematiky.

Pojem telematika


„Široký pojem telematika zahrnuje například poskytování dopravních informací, identifikaci nebezpečných nákladů, řízení dopravy v krizových situacích i automatické navádění vozidel na dálnici,“ uvedl profesor dopravní fakulty ČVUT Zdeněk Votruba.
 
Přivaděč v expertním hodnocení ministerstva nesplnil požadavky pro okamžité zpoplatnění. O co konkrétně šlo, mluvčí Hanzelka v tiskovém prohlášení neuvedl. Požadavky nezná zatím ani jihlavská Správa ředitelství silnic a dálnic. Mluvčí odmítl, že by ministerstvo podlehlo tlakům ať už firem, dopravců nebo samosprávy.