Ve výpisu mýtných transakcí se potom jeví jako by po dálnici skákali. Řekl to mediální zástupce firmy Kapsch David Šimoník. Ředitelství silnic a dálnic nyní těmto řidičům rozesílá varovné dopisy.

"Mýtný systém umožňuje vyhodnocovat, zda se některé palubní jednotky nechovají v mýtném systému nestandardně," řekl Šimoník. Nepoctiví řidiči totiž vynechají někdy i několik desítek obyčejných mýtných bran a jejich jednotku znovu zaregistruje až kontrolní brána, která je vybavena kamerami. Těch je z celkového počtu 171 zhruba pětina. Oblíbeným trikem nepoctivců je například balení palubní jednotky do alobalu.

Desítky kilometrů dlouhé skoky řidičům dosud procházely, nyní však Ředitelství silnic a dálnic došla trpělivost a začalo podvodným řidičům rozesílat varovné dopisy. "Rozhodli jsme se dát těmto výtečníkům poslední varování formou dopisu, avšak při opakovaném podvádění budeme ve spolupráci s celníky postupovat maximálně tvrdě," řekla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Podle Vápeníkové má ŘSD dostatek důkazů, aby mohlo "skokany" předat celníků ke správnímu řízení. Kromě údajů z mýtného systému slouží při kontrole také záznamy z tachografu a knihy jízd. Ve správním řízení hrozí nepoctivým řidičům až půlmilionová pokuta.

Vzhledem k malému počtu nepředstavují podle Vápeníkové "skokani" pro výběr mýtného vážný problém. V celém systému je k dnešku zaregistrováno přes 173.000 vozidel.

Mýtné se v České republice zatím vybírá na necelých tisíci kilometrech dálnic a rychlostních silnic, v průměru dopravci platí 4,05 koruny za kilometr. Do 23. dubna zaplatili majitelé kamionů nad 12 tun na mýtném více než 1,6 miliardy korun. Od 1. ledna 2008 se počítá s rozšířením mýtného i na část silnic první třídy a od roku 2009 zřejmě začnou vedle kamionů platit i automobily nad 3,5 tuny.