Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mýto ve městech dobývá svět, Česko zatím zaostává

Praha - Množství aut ve velkoměstech představuje problém. Skleníkové plyny, oxid uhličitý, ozon a mikroskopické částice. To všechno je kvůli autům ve vzduchu. Přeplněné centrum, kolony aut a pro chodce nebezpečné křižovatky.

7.4.2008 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vít Šimánek

Metropole Západní Evropy se rozhodly tvrdě zakročit. Začaly omezovat dopravu v centru na minimum. Londýn a Stockholm vjezd do centra zpoplatnily. Tři eura není mnoho, ale každý si zde vjezd do centra teď dobře rozmyslí. Čísla hovoří jasně. Po zavedení těchto poplatků se denní emise škodlivin snížily o mnoho tun a průjezd městem se zrychlil o 40 procent. V Berlíně dostala auta nálepky. Ta, která vypouštějí příliš škodlivin, do centra nesmí.

K nim se brzy připojí i americký New Yoir, který zpoplatní zhruba polovinu ostrova Manhattan. Za vjezd do zóny řidiči zaplatí osm dolarů, za přejezd v rámci zóny čtyři dolary.

Přestože je v Česku vzduch o polovinu špinavější něž na západě, většina měst regulaci vjezdu do center nechystá. „O zpoplatnění vjezdu do centra neuvažujeme," řekl Deníku Pavel Žára, mluvčí Magistrátu města Brna. Stejně tak mluví i Ostrava. Nejblíže zavedení mýta je Praha. Podle primátora Pavla Béma by se mělo platit už od roku 2010 - zhruba padesát až sedmdesát korun. Metropole čeká, až postoupí výstavba pražského okruhu.

„Bez existence silničního obchvatu kolem Prahy, kam by bylo možné odvést tranzitní dopravu, je regulace prakticky nemožná," uvedl mluvčí magistrátu Jiří Wolf. V roce 2010 má být hotová jižní část, o dva roky později už kompletní obchvat.

Města se vesměs snaží přinutit lidi více využívat MHD. „Využíváme systém Zaparkuj a jeď hromadnou dopravou nebo Zaparkuj a jdi. Auta tak stojí na okraji města a nikomu nevadí," řekla za Ostravu Andrea Vojkovská. Ostrava navíc požaduje po každém investorovi v centru, aby se zavázal, že postaví příslušný počet parkovacích míst pro své klienty a veřejnost, Brno se soustředí na výstavbu parkovacích domů. „Chceme, aby v centru bylo místo hlavně pro lidi, ne jenom pro auta," dodal Pavel Žára. Podle něj dopravu ve velkých městech dobře reguluje parkovné, které je velmi vysoké.

Autor: Šárka Škapiková

7.4.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kůň, který si "zahrál" v hollywoodském velkofilmu Troja z roku 2004, dnes stojí v tureckém městě Canakkale.
DOTYK.CZ
5

Trojský kůň nebyl žádným koněm, jde o chybu v překladu, tvrdí vědec

Unikátní bronzový kotel musel k lékařům.
11

FOTOGALERIE: Bronzové vědro přepisuje historii východních Čech

Experti: Zapojení Topolánka přineslo zlom v prezidentské kampani

Vstup bývalého premiéra Mirka Topolánka do souboje o funkci prezidenta republiky byl podle marketingových expertů oslovených ČTK zlomovým momentem dosavadní kampaně před volbami hlavy státu.

Radek Vondráček: Vládu s důvěrou budeme mít dříve než v létě

/VIDEO, FOTOGALERIE/ V pondělí začíná ustavující schůze Poslanecké sněmovny, během níž bude zvoleno její vedení. V čele zákonodárného sboru by měl díky hlasům ANO, Pirátů, SPD a KSČM stanout Radek Vondráček (ANO).

Povolební postup Babiše a Zemana schvaluje téměř polovina Čechů

Téměř polovina Čechů souhlasí s povolebním postupem předsedy vítězného hnutí ANO Andreje Babiše a prezidenta Miloše Zemana. Vyplývá to z průzkumu společnosti Median pro server Český rozhlas. Babiš se snaží o sestavení menšinové vlády. Prezident, který v Lánech přijal zástupce všech parlamentních stran, mu přislíbil první dva pokusy na získání důvěry Sněmovny.

AUTOMIX.CZ

V Boleslavi staví auta s pohonem 4x4 už 80 let. Některá byla vážně pozoruhodná

Současná obliba vozů třídy SUV s sebou přinesla i rostoucí zájem o pohon všech kol. Na tento trend samozřejmě musí reagovat i česká automobilka Škoda, která čtyřkolku nabízí v modelových řadách Octavia, Superb, Kodiaq a Karoq. Myšlenka pohonu všech kol sahá v Mladé Boleslavi až do 30. let minulého století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT