Ředitelství silnic a dálnic poprvé vypsalo sérii čtrnácti tendrů, jejichž vítězové nyní dostanou možnost předvést své schopnosti. Smlouvy mají na osm let.

„Znovu jsme zkontrolovali, jestli má technika všechno, co žádá smlouva. Ta nám ukládá širokou škálu podmínek, jaké má být vybavení aut, dispečinku, IT a tak dále. Posilovali jsme například internetovou síť, aby byla jistota, že dispečink zůstane 24 hodin neustále online,“ uvedla jednatelka společnosti AVE Kladno Šárka Salavec Bukovská.

Její společnost bude mít na starosti západní část Středočeského kraje včetně dálnic D6 a D7, když ve sdružení s dalšími čtyřmi firmami nabídla státním silničářům nejnižší cenu. Právě honba za nižšími cenami a lepší efektivitou byla důvodem k vypsání soutěží. Předpokládaná hodnota zakázek ve čtrnácti oblastech byla na začátku 7,64 miliardy, vítězné nabídky činily v součtu 6,83 miliardy, což představuje desetiprocentní úsporu.

Jediným problémovým krajem se ukázalo být Pardubicko, kde soutěž skončila u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Nakonec tam ŘSD podle registru smluv uzavřelo bez soutěže pouze roční smlouvu s Eurovií.

Vítězové soutěží, mezi kterými jsou vedle soukromých firem i krajské Správy a údržby silnic (SÚS), se budou starat na základě smluv s ŘSD o 350 kilometrů dálnic a zhruba 5600 kilometrů silnic I. třídy. Přeberou tak úkoly, které vesměs dosud plnily díky přímým zadáním kraje.

ŘSD se pak vlastními silami postará o zbylých 900 kilometrů dálnic. „Jednotlivá střediska správy a údržby jsou při průměrných srážkách schopna odklidit sníh z nejdůležitějších tahů po celé republice nejdéle do dvou hodin. Do připravených směn je zařazeno celkem 591 řidičů a 170 dispečerů,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký. 

Celkem má ŘSD k dispozici přes 180 sypačů. Nejvyšší prioritu mají dálnice, u silnic I. třídy je limit pro zprůjezdnění tři hodiny.