Takzvaný národní tarif bude povinný pouze pro vlaky, které dopravci provozují v závazku veřejné služby. Tedy těm, které si objednává stát nebo samospráva. S komerčními vlaky se budou moci firmy zapojit dobrovolně.

„Termín spuštění v prosinci 2020 je zakotven ve smlouvě a platí. Prověřujeme možnosti a činíme krokyk tomu, aby se tento termín podařilo zkrátit,“ řekl Hospodářským novinám Jan Paroubek ze státního podniku Cendis.

Noví dopravci

Důvodem tlaku ministerstva je i výsledek takzvaných rozstřelů, kdy na dálkové vlaky v závazku státu od prosince nově vyjedou RegioJet a Arriva, v řadě krajů také nastoupí soukromí dopravci.

Podle Václava Henzla, který má v Cendisu přípravu systému jednotného tarifu na starosti, se aktuálně dělá analýza toho, zda lze přípravy stihnout. „Nejde jen o samotný vývoj celého systému, ale také připravenost dopravců,“ podotkl Henzl. Například České dráhy mají ve smlouvě na provoz dálkových linek Ex2 a R18 deset měsíců, aby se připravily tarif zavést. „Nechceme jít cestou, že spustíme v prosinci systém, který bude fungovat jen částečně,“ dodal Henzl.

Cendis už prezentoval celý systém dopravcům a krajům. Nový tarif by měl umožnit cestování na jednu jízdenku po celé republice.