Příští rok v rozpočtu SFDI podle Hořelici nejsou z národních zdrojů finančně pokryty chystané dopravní stavby za 2,5 miliardy korun, v roce 2017 jejich hodnota činí 16,1 miliardy korun a pro rok 2018 zatím chybí 26,5 miliardy korun. „Nicméně to neznamená zastavení staveb," řekl Hořelica. Podle něj mají Ředitelství silnic a dálnic i Správa železniční dopravní cesty od ministerstva dopravy pokyn pokračovat ve výkupech pozemků, projektové přípravě i práci na stavebních povoleních. Vyhlašovat mohou výběrová řízení.

Chybějící peníze by se podle Hořelici mohlo podařit najít například díky úsporám v nákladech na dopravní stavby, které jsou nyní ve fázi výběrového řízení. „Uvidíme, za jaké ceny budou tyto zakázky vysoutěženy," podotkl. Pokud budou příští rok na připravené stavby přesto chybět peníze, tak SFDI chce s ministerstvem dopravy jednat o dodatečné dotaci. Příjmy SFDI v následujících letech ovlivní také vývoj státního rozpočtu.

Celkem by měl SFDI příští rok hospodařit s 65,7 miliardy korun včetně dotací z EU. Ze státního rozpočtu má do fondu na stavbu a opravy komunikací podle návrhu ministerstva financí přitéct 51,3 miliardy korun. Proti letošnímu roku představuje navržený rozpočet SFDI výrazný propad. Včetně dotací z EU letos fond hospodaří s 94,4 miliar­dy korun.

V současném návrhu rozpočtu SFDI na příští rok nejsou peníze například na stavbu rychlostní R49 z Hulína do Fryštáku, D11 z Hradce do Smiřic, pokračování R35 z Opatovic nad Labem nebo na obchvaty obcí na rychlostní silnici R6. Chybí v něm navíc dotace na opravy krajských silnic druhé a třetí třídy. To, že pro některé stavby nejsou peníze vyčleněny, neznamená podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda jejich automatické zastavení. Úřad bude v příštím roce hledat možnosti, jak peníze na tyto stavby najít.