Nové regionální vlaky byly podmínkou tendru na zajištění provozu v Jizerských horách. Moderní soupravy pro 70 cestujících jsou nízkopodlažní a poradí si i se strmým stoupáním z Tanvaldu na Kořenov. Dokážou jezdit až stokilometrovou rychlostí. V Libereckém kraji si ji ale cestující neužijí, tratě jsou příliš zastaralé, řekl dnes Jiří Hruboň ze společnosti Korid LK, která je koordinátorem dopravy v kraji.

Kromě Libereckého kraje se cestující s vozy Stadler setkají na Vysočině. Dopravce jich objednal celkem 33, řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Celkově jde o zakázku za 1,776 miliardy korun, z toho 898 milionů pro Vysočinu a 878 milionů pro Liberecký kraj. Zhruba 500 miliony korun by se na ní měla podílet Evropská unie. Celá zakázka bude předána v průběhu příštího roku. Jako první se novými vlaky svezou 28. října cestující na Vysočině, v Libereckém kraji bude provoz zahájen 4. listopadu.

Náhrada za starší soupravy

„Nové motorové vozy nahradí starší soupravy, například v Libereckém kraji zásadně omezí například provoz starších motorových vozů řady 810 známých jako kufr. Novější soupravy Regionova a motorové vozy z poloviny 90. let zamíří do dalších regionů České republiky i na Liberecku a dojde tak k omlazení a zvýšení kultury cestování na mnoha dalších tratích i mimo tyto kraje,“ řekl náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Antonín Blažek. Soupravy Stadler nabídnou zhruba 70 míst k sezení, klimatizovaný interiér a bezbariérové toalety.

Jizerskohorská dráha představuje zhruba 35 procent regionální dopravy v Libereckém kraji. Zahrnuje železniční dopravu v celém Frýdlantském výběžku a z Liberce na Jablonec, Tanvald a Harrachov a ze Smržovky do Josefova Dolu. Tendr na zajištění dopravy vypsal Liberecký kraj v roce 2008, podmínkou byly lepší služby a moderní vlaky. Do soutěže se přihlásilo pět zájemců. Společnosti Keolis Deutschland a Student Agency, které se o zakázku ucházely společně, odstoupily. Nejvýhodnější nabídku podaly právě České dráhy, které nabídly cenu 105 korun za kilometr. Zakázku získaly na 15 let, provoz podle nové smlouvy zahájí letos v prosinci.

Podle představ kraje ale zatím vlaky jezdit nebudou. „Na trase z Liberce na Tanvald měly jezdit vlaky v třicetiminutových intervalech, kvůli špatnému stavu trati budou ale intervaly čtyřicetiminutové,“ řekl Pavel Blažek ze společnosti Korid LK. Do tří let by se ale podle něj mohla situace zlepšit, železnice se totiž dostala mezi úseky, které by se měly v nejbližších dvou letech modernizovat. „Oprava trasy dlouhé 27 kilometrů přijde podle odhadů na tři čtvrtě miliardy korun,“ dodal. Modernizaci by ale podle něj potřebovala i trať z Liberce na Českou Lípu, aby bylo možné zkrátit přepravy pod jednu hodinu. „Ta ale zatím v plánu není,“ řekl.

Chybí napojení na hlavní koridory

Libereckým krajem vede přes 460 kilometrů tratí. Přestože je železniční síť v kraji velmi hustá, chybí jí napojení na hlavní koridory. I to je důvod, proč do ní směřuje mnohem méně peněz než v jiných krajích. Velkou slabinou regionu stále zůstává špatné spojení směrem na Prahu i do sousedních Královéhradeckého a Pardubického kraje. „Liberecký kraj je jediný v zemi, kde krajské město nemá přímé železniční spojení s Prahou,“ upozornil Blažek.

Tratě v Libereckém kraji jsou jednokolejné a žádná z nich navíc není elektrifikovaná. Svými parametry a standardy často odpovídají 19. století, ve kterém vznikly. Ministerstvo dopravy podle Blažka Liberecký kraj opomíjí a do modernizace tamních tratí investuje jen minimálně. „S odkazem na špatný stav infrastruktury pak v kraji neobjednává dálkové spoje, je to takový začarovaný kruh,“ poznamenal. Stát podle Blažka neplatí ani přeshraniční spojení do sousedního Německa a Polska, spojení do Žitavy a Drážďan a do polské Jelení Hory musí financovat kraj.