Problémem podle mluvčího ale byly i důkazy, které kontroloři získali před tím, než šoférovi taxi předložili kontrolní průkaz, uvedl mluvčí. Nově tak ministerstvo chce, aby šoféři dopředu nemohli vědět, že jsou kontrolováni. Samotná jízda mohla být zdokumentována a teprve po zaplacení ceny, by kontrolor mohl taxikáři předložit průkazu státního odborného dozoru.

Návrh novely nedávno prošel meziresortním připomínkovým řízením, v němž se některé společnosti podnikající v taxislužbě proti nápadům ministerských úředníků vymezovali. Jeden z největších hráčů na tuzemském trhu, společnost AAA Radiotaxi, považuje za příliš přísné pravidlo „jednou a dost". To stanovuje, že taxikáři, kteří byli v posledních třech letech usvědčeni ze závažných trestných činů, jako jsou vražda, nebo loupež a i z méně závažných přečinů, jako je jízda pod vlivem návykové látky nebo za předražování jízdného, ztrácejí spolehlivost a nemohou dále povolání taxikáře vykonávat.

„V praxi tak může být i jedno předražení taxislužby o 1 Kč důvodem ke ztrátě spolehlivosti řidiče," uvedla v připomínkovém materiálu společnost. V současnosti platí, že taxikář musí pro ztrátu spolehlivosti přestupek zopakovat. Zohledňuje se ale delší, pětileté období.

Naopak majitel taxislužby Tick Tack Radim Jančura podobu nového zákona vítá. „Dá se předpokládat, že poté, co vstoupí v platnost, podaří se výrazně eliminovat okrádání cestujících v taxislužbě a kvalita služeb vzroste," uvedl podnikatel, který kromě zmíněné taxislužby vlastní společnost dopravní společnost a prodejce letenek Student Agency.

Kromě přísnějších postihů pro nepoctivé taxikáře plánuje ministerstvo dopravy zavést nově i postihy pro dispečinky a další zprostředkovatele, kteří činnost taxikářů bez patřičných oprávnění a dalších náležitostí umožňují. Nově jim za to může hrozit až půlmilionová pokuta.