Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na pivo ven? Povolování zahrádek bude mnohem jednodušší

/INFOGRAFIKA/ Že pivo chutná lépe venku, vědí provozovatelé restaurací velmi dobře. Kdo může, snaží se nabídnout během teplých měsíců posezení venku. Tomu však musí obětovat spoustu hodin běhání po úřadech. Obvykle ho nemine návštěva Technické správy komunikací, odboru dopravy, odboru majetku, někdy i památkářů. Některé radnice se rozhodly, že úřednické kolečko zjednoduší.

20.3.2018
SDÍLEJ:

PŘEDZAHRÁDKY jsou v letní sezoně vyhledávaným místem pro posezení. Získat souhlas s jejich zřízením je pro majitele restaurací každý rok složitý problém.Foto: DENÍK/ Milan Holakovský

Zástupci desáté městské části loni jednali s památkáři magistrátu a vytvořili pravidla, s nimiž všechny dotčené úřady souhlasily.

„Silniční správní úřad Prahy 10, který předzahrádku povoluje, posuzuje zejména to, jestli splňuje náležitosti stanovené platnou legislativou. Odbor památkové péče magistrátu naproti tomu posuzuje zejména její vzhled.

Sporné plůtky

Často se tak tyto dvě instituce rozcházely v názoru na to, jak mají předzahrádky vypadat,“ zmínil předseda dopravního výboru desítky Viktor Lojík. Vysvětlil to na konkrétním případu. Zatímco silniční úřad požadoval plůtky, které oddělí zahrádku od zbytku chodníku a budou sloužit jako vodicí linie pro nevidomé, památkáři požadovali zahrádky bez ohrazení.

„Jednali jsme proto s památkáři a podařilo se nám definovat, jak by měly předzahrádky vypadat, aby splňovaly jak vyhlášku a požadavky silničního úřadu, tak metodiku památkářů,“ oznámil Lojík.

Předzahrádky v Praze v číslech

Pravidla tedy restauratérům doporučují, aby zvolili decentní a nepříliš masivní ploty z přírodních materiálů, jako je dřevo a kov. „Dále je třeba poznamenat, že pokud provozovatel závazné stanovisko památkářů získal již v minulém roce, a zahrádka bude stejná, není třeba žádat památkáře o nové, doloží se pouze kopie stanoviska loňského,“ doplnil Lojík.

Aplikace stále ve vývoji 

Vyřizování předzahrádek najednou a elektronicky slíbil podnikatelům už loni na podzim i pražský magistrát. Konkrétně by se tato novinka měla na zkoušku týkat restaurací na území Prahy 1, jejichž zahrádky budou mít stejné rozměry i vybavení jako v předchozím roce, a tudíž je už všechny úřady jednou schválily. Podnikatelé však zatím mají smůlu a musí projít klasické kolečko.

„V současné době na tomto projektu pracujeme. Podílí se na něm několik odborů magistrátu i TSK. Elektronický systém zatím není v provozu a termín zprovoznění zatím nedokážeme odhadnout,“ uvedl mluvčí magistrátu Vít Hofman. Doplnil, že úřad postupuje podle plánu a v souladu s usnesením rady.

Kromě času stojí otevření zahrádky i nemalé peníze. Platí se nájem majiteli pozemku i za zábor veřejného prostoru. „Cena za užívání veřejného prostranství je stanovena vyhláškou hlavního města Prahy na 15 korun za metr čtvereční a den. To ve většině případů představuje výrazně vyšší cenu, než je pronájem pozemku od jeho vlastníka,“ sdělil Erik Elmer z Obvodní kanceláře Hospodářské komory Prahy 9.

Městské části odpouští poplatky

Právě devátá městská část se loni rozhodla poplatky za zábor restauratérům odpustit a koncem roku to dostala i do městské vyhlášky. Chce podnikatele motivovat k otevírání venkovních posezení, aniž by museli řešit, zda jim vydělají na poplatky.

„Rádi bychom, aby se restaurační zahrádky staly součástí veřejného prostoru v naší městské části a oživily ho, podobně jako je tomu v centru Prahy. Tam si však na ně provozovatelé díky tisícům turistů vydělají,“ odůvodnil rozhodnutí místostarosta Prahy 9 Tomáš Portlík. Ve většině ostatních městských částí zůstal poplatek podle Elmera na částce 15 korun za metr čtvereční a den, v některých byl o něco snížen.

Autor: Eva Brendlová

20.3.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Richard Brabec (vlevo) a Andrej Babiš.
5 13

Brabec chce mít do konce týdne základ koaliční smlouvy s ČSSD

Nehoda autobusu. Ilustrační snímek
AKTUALIZOVÁNO

V KLDR se zřítil z mostu autobus. Zahynulo přes třicet čínských turistů

Slavný závoďák na značkách. S tímto Porsche 917 se smí na silnici, jak to?

Porsche 917 z raných sedmdesátých let je dodnes jedním z nejvýznamnějších závodních aut planety. Vítěz Le Mans let 1970 a 1971, vyrobený pouze ve 37 kusech, ovšem dostal v několika případech také úplně nový, silniční život. Naposledy v roce 2016 totiž někdo legalizoval Porsche 917 pro silniční provoz.

Bezpečnostní problém. Tramvaj Porsche se sama rozjela

Dopravní podnik nechal neplánovaně zkontrolovat všechny tramvaje řady 14T, veřejnosti známé jako Porsche. Stalo se tak poté, co se jeden vůz nečekaně na konečné po restartu systému rozjel. Pražský deník na bezpečnostní problém, potenciálně ohrožující nejen cestující hromadnou dopravou, upozornili technici dopravního podniku (DPP).

Českobratrská ulice v Ostravě: zpackaná zastávka a marná snaha o změnu

/FOTOGALERIE/ Po rekonstrukci dostala Českobratrská ulice v centru Ostravy nový kabát. Hezčí. Změn se dočkaly i trolejbusové zastávky. Idylka? Kde že. Právě zastávky skrývají řadu neduhů a vše ukazuje spíše na zpackanou práci.

Další posun Komety? Potřebujeme nový stadion, říká Zábranský

/ROZHOVOR/ Odbíhaly poslední sekundy časomíry. Stál na střídačce, hráči už nadšeně poskakovali, ale majitel a kouč Komety Libor Zábranský si s realizačním týmem plácl až po závěrečné siréně. Zachoval se tak jako celé play-off, s ledovým klidem a pokorou. Nyní slaví s Kometou obhajobu a zisk třináctého titulu v historii klubu.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT