V úložně České pošty loni skončilo 6800 balíků, které se nepodařilo doručit adresátovi ani odesílateli. Celkem na poštách zůstalo 484.000 nedoru­čených zásilek, což je o tři procenta více než v roce 2009. Počet nedoručených balíků zůstal zhruba stejný. Vyplývá to z informací pošty.

Všechny zásilky, které do poštovní úložny dorazí, pošta před komisí otevírá. Doporučené zásilky pak zůstávají v poštovní úložně jeden rok od jejich příchodu. Obyčejná psaní jsou uložena pouze po dobu jednoho měsíce.

„Pokud je však v obyčejném psaní zjištěn nějaký cenný obsah, jako například peníze, osobní doklady, doklady k vozidlům a podobně, zůstává uloženo rovněž jeden rok,“ uvedla mluvčí pošty Marta Selicharová.

Zatímco o více než čtvrtinu balíků se nakonec někdo přihlásil, obyčejné psaní si nakonec vyzvedl adresát či odesílatel v sedmi procentech případů a u doporučených zásilek to byla jen necelá dvě procenta případů.

Likvidace, prodej, skartace

Pokud si zásilku nikdo nevyzvedne, zaměstnanci podle obsahu rozhodnou, zda jej zlikvidují nebo prodají. „Psaní a papírové obsahy zásilek jsou pak skartovány, obsahy nevhodné k prodeji jsou fyzicky ničeny a likvidovány. Výtěžek z prodeje obsahů vhodných k prodeji připadá poště,“ dodala mluvčí.

V úložně loni například skončil stromek bez adresy, který i přes pravidelné zalévání uschl, v balících se objevily i shnilé brambory, mouka nebo rozlitý odlakovač. Ve dvou případech skončila v úložně urna s popelem zemřelých. Jednu zásilku do Austrálie se nakonec podařilo předat zmocněnci adresáta, druhá, u které se nepodařilo zjistit adresáta ani odesílatele, se vrátila do příslušného krematoria.

Pošta ročně doručí přes půl miliardy psaní a 30 milionů balíků.

Čtěte také: Nový šéf České pošty: Nechceme se vydat cestou zdražování služeb