Nic takového ale nehrozí. Pokud jde o veřejné toalety, jejich provozovatelé jsou z povinnosti vydávat účtenku vyjmuti. Podle nově vydané metodiky k elektronické evidenci tržeb (EET) však jedna výjimka existuje: Jde především o čerpací stanice, které by použití toalet extra zpoplatnily. „V případě, kdy se na benzínce vybírá poplatek v hotovosti za použití toalet, jedná se ve většině případech o součást poskytovaných služeb v souvislosti s jejich činností (např. stravování), nikoliv o činnost provozování veřejných toalet," vysvětluje mluvčí Generálního finančního ředitelství Petra Petlachová. „Takovou platbu je za splnění dalších zákonných podmínek – jedná se o příjem z podnikání – nutné skutečně evidovat, neboť se nejedná o provozování veřejných toalet," upozorňuje Petlachová.

V reálu ale takových případů bude menšina. Většina čerpacích stanic – pokud záchody zpoplatňují – tak činí prostřednictvím mincových automatů. A automaty obecně (včetně těch prodejních, třeba na bagety) jsou 
z evidence tržeb vyloučeny.

NĚKTERÉ VÝJIMKY

Jak podotýká Zbyněk Švec 
z pokladního systému Septim.cz, zrovna v případě čerpacích stanic se jejich provozovatelé budou muset připravit na obecně složitější evidenci. „Některé čerpací stanice prodávají palivo, občerstvení a zboží až na tři různá IČ, zákazník však v praxi obdrží pouze jednu účtenku," popisuje stávající stav Švec.

Mezi činnosti, u kterých 
se povinné účtenky vydávat nebudou, patří tržby z pošt, bank, pojišťoven či penzijních fondů. Stejně tak se účtenky nebudou vydávat 
ve školních jídelnách příspěvkových organizací, při prodeji jízdenek MHD či při prodeji zboží v letadle.

Jak popsala metodika ministerstva financí, všichni noví podnikatelé, kterých se EET týká, dostanou krátké „prázdniny" – tržby se jim do systému začnou naostro počítat až deset dní poté, 
co jim bude přiděleno daňové identifikační číslo.

Jako první se od 1. prosince začnou evidovat tržby restaurací a hotelů, od března 2017 se připojí obchody a v průběhu jara 2018 všichni ostatní. (jak)