Na leták z oblíbeného obchodu, který chodí v pátek do schránky, se paní Jarmila z Ostravy vždy těší. Zajímá ji, jaké zboží obchod aktuálně nabízí, a hlavně, které bude od příštího dne zlevněno. „Vždycky si to projdu a vím, na co se mám další den při nákupu zaměřit. Je ale pravda, že zboží z letáků bývá občas vyprodáno. Je tam prostě třeba zajít hned zrána,“ říká paní Jarmila.

Na to, že místo zboží z letáků najde zákazník někdy prázdný regál, upozornil i další čtenář. „Je málo jistot na tomto světě, ale jedna začíná být konstantní. Zboží nabízené v akci letáky, moc dlouho v regálu nevydrží. Nedávno to byl například olivový olej,“ posteskl si Karel Pokorný.

Zda zboží z letáku okamžitě zmizí, nebo zůstane v regálech déle, jsme vyzkoušeli ve dnech 7. až 9. listopadu. Navštívili jsme prodejny Tesko, Penny a Kaufland. Obchody posledně jmenovaného řetězce jsme navštívili dvakrát. V sobotu dopoledne jsme zjišťovali dostupnost zboží v prodejně v Zábřehu, v neděli v Mariánských Horách.

Mezi potravinami, které byly ve slevě nabízeny na první straně letáku pro týden od 7. do 14. listopadu, bylo například polotučné mléko za 8,90 koruny, hladká mouka za 5,90 koruny či rostlinný olej za 24,90 koruny. Všechny uvedené potraviny byly v regálech v sobotu i v neděli. Kaufland nabízí v letáku i na dvě desítky zlevněných vín. V sobotu ráno byla v Zábřehu všechna vína dostupná. V neděli dopoledne však v době naší návštěvy v prodejně v Mariánských Horách neměli Sekt Rosé Villa Vinum, který byl zlevněn ze 79,90 na 45,90 koruny. Místo něj tam byla cedulka, že toto zboží není momentálně skladem, a omluva zákazníkům. V regálech, kde se nabízí víno a tvrdý alkohol, bylo takových cedulek v neděli v Mariánských Horách minimálně deset. Nešlo však vždy o zboží, které bylo nabízeno v akční slevě.

V Tesku v areálu Futurum měli v pátek všechno zboží, které bylo na letáku pro období 5. až 18. listopadu nabízeno na první straně. Vzhledem k velkému počtu výrobků, které byly v letáku nabízeny, jsme ale nekontrolovali všechny výrobky. Například zlevněné kotoučové pily, akušroubovák i elektrická řetězová pila v regálech byly. Dvě čtečky cen, na kterých si může zákazník zjistit cenu zboží, však v pátek večer v tomto obchodě nefungovaly.

V prodejně Penny, kterou jsme navštívili v pátek večer i v neděli dopoledne, jsme se rovněž zaměřili na zboží z první strany letáku i na alkohol. Zákazník měl sice dost problémů vyznat se, zda cedulka patří k nabízenému zboží. Nenašli jsme však z deseti porovnávaných druhů zboží v nabídce žádný, který by nešlo koupit.

O letákové tipy mají lidé velký zájem

Z nedávné studie společnosti INCOMA Research vyplynulo, že 77 procent spotřebitelů si letáky prohlíží a třicet procent podle nich nakupuje. Na tyto letákomily se zaměřila další anketa. Společnost Retail Info při ní zjistila, že nejvíce letákomilů nakupuje podle letáků jednou týdně, šlo o více než 54 procent. Téměř pětapadesát procent dotazovaných uvedlo, že v letácích nehledají konkrétní zboží, ale nakupují impulzivně to, co je právě v danou chvíli v letácích zaujme. Rozhodující je přitom cena. A jak se ukázalo, příliš věrní vůči oblíbenému obchodu letákomilové nejsou. Čtyřiaosmdesát procent dotazovaných odpovědělo, že je ochotno kvůli atraktivní nabídce v letáku změnit místo svého obvyklého nákupu.

Více než jindy budou letákové nabídky v kurzu před Vánocemi.

Společnost Retail Info při bleskové anketě, které se zúčastnilo 350 lidí, zjistila, že pro inspiraci v tom, co pod stromeček pořídit, jsou letáky pro mnoho lidí letáky velkým pomocníkem. Kladně odpověděly téměř čtyři pětiny lidí. „Pro maloobchodní řetězce jsou letáky klíčovým komunikačním prostředkem. Výsledky ankety jednoznačně potvrzují, že letáky výrazně ovlivňují nákupní rozhodování spotřebitelů i volbu místa nakupování. Zároveň fungují i jako inspirace pro vánoční nákupy.“ shrnul Patrik Mališ, ředitel společnosti Retail Info.

Iva Havlíčková, Břetislav Lapisz