Jde především o velký Pražský okruh, jehož severní úseky na základě rozhodnutí soudu ze zásad územního rozvoje (ZÚR) vypadly a tím fakticky jejich příprava uvízla na mrtvém bodě. Nyní se tam podle materiálu pro čtvrteční zasedání zastupitelstva vracejí. Konkrétně jde o úseky Ruzyně – Březiněves se dvěma mimoúrovňovými křižovatkami a Březiněves – D8 s jednou křižovatkou.

„Schválení zásad územního rozvoje Středočeského kraje je nezbytnou podmínkou pro další pokračování přípravy severní části Pražského okruhu, který jednoznačně patří k nejvýznamnějším dopravním stavbám v České republice,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

VYPADLA DŮLEŽITÁ KŘIŽOVATKA

Do základního rozvojového dokumentu kraje se vrací i plocha pro rozšiřování ruzyňského letiště, takzvaná Vestecká spojka (Vestec – Újezd) a železniční koridor Praha – Strančice. Naopak smůlu mají zatím zastánci nové mimoúrovňové křižovatky na D8 Odolena Voda. Ta byla původně v jednom balíku s ostatními projekty, ale kraj ji nakonec zatím do ZÚR nechce vrátit. Odvolává se na názor starostů okolních obcí.

Kromě automobilového provozu je ale křižovatka administrativně důležitá především pro projekt Letiště Vodochody. Dokumentace EIA k letišti si klade jako jednu z podmínek právě vznik nové křižovatky. I proto by investorem křižovatky nebylo ŘSD, ale majitel letiště, skupina Penta.

Kraj podle materiálu bude muset najít „optimální řešení doplnění mimoúrovňové křižovatky Odolena Voda na dálnici D8“. „Nerozumím tomu, proč z pěti položek, které všechny prošly úspěšně projednáním a posouzením vlivu na životní prostředí, vypadla pouze křižovatka na D8. Region toto napojení na dálnici D8 potřebuje bez ohledu na to, zda záměr rozvoje letiště Vodochody bude, nebo nebude realizován,“ reagoval ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur.