Německá automobilka do jedenácti milionů svých aut namontovala software, který umožňoval obejít emisní limity. Firmě za to ve Spojených státech hrozí pokuta až 18 milionů dolarů (Miliard), tedy 436 miliard korun. Jenomže emise nejsou těmi hlavními faktory, které by českého zákazníka při koupi příliš zajímaly. „Lidé koukají na výkon a na spotřebu. Něco jiného je to ve Spojených státech, kde na emise hodně dbají kvůli příspěvkům na koupi takového auta a daňovým úlevám," vysvětlil Jirouš.

Jeho názor potvrzuje i vedoucí ostravského autobazaru, který si přál zůstat v anonymitě. „Zákazníky zajímá hlavně cena, počet ujetých kilometrů a stav vozidla," doplnil.

Na prodej ojetých aut značky Volkswagen nebude mít kauza podle Michala Häckla ze společnosti AAA Auto vliv. Potvrdil přitom priority českých zákazníků. „Emise zákazníci dle našich dlouholetých zkušeností při koupi ojetých vozů příliš neřeší. Spíše je zajímá výše spotřeby či druh paliva, pokud nějaký preferují," doplnil.

Ministerstvo sezve škodovky na kontrolu

Přesto se ministerstvo dopravy chystá svolat majitele aut, jichž by se kauza mohla týkat. „Jsme dohodnutí se Škodou Auto, že nám předá seznamy VIN kódů a my budeme schopni v registru vozidel zjistit, kdo je dnešním majitelem takového auta. Ministerstvo dopravy, potažmo naše resortní organizace budou kontaktovat majitele těchto aut a budou je zvát na kontrolu do specializovaných opraven a servisů firmy Volkswagen. Tam jim změří řídicí jednotku. Pokud by tam byl závažný problém, tak to na své náklady opraví," uvedl v ČT ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Ministerstvo bylo koncernem ujištěno, že současné vozy s dieslovým motorem splňující normu Euro 6 jsou v pořádku, problém by se však mohl týkat starších dieslových motorů řady EA 189. Automobilky Škoda Auto a Volkswagen mezi lety 2009 a 2013 v Česku prodaly asi 150 tisíc aut s naftovými motory. Podle německého ministra dopravy Alexandera Dobrindta se falšování netýká pouze osobních aut, ale i lehkých nákladních vozů.
Odborníci ale nevěří, že Volkswagen byl do těchto podvodů namočený sám. „Myslím si, že tento problém má více značek," řekl Jirouš. Podle něho už mají výrobci potíže s tím, aby za přísných emisních limitů udrželi výkon motorů a také jejich cenu.

Vyšší hodnoty vykazovaly i auta BMW

Vždyť také německý motoristický časopis Auto Bild ve čtvrtek zveřejnil zprávu nezávislé organizace ICCT, podle níž vykazovaly výrazně vyšší nadlimitní hodnoty oxidu dusíku u některých modelů aut značky BMW. Právě vysoká čísla u oxidu dusíku způsobila současný skandál konkurenčního Volkswagenu.

Jenomže ekologové upozorňují na to, že zfalšované výsledky emisí oxidu dusíku mohou za to, že ve městech neubývá smog, i když se normy zpřísňují. Přitom doprava je hlavním zdrojem koncentrací oxidu dusíku v Česku. Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví ČTK řekl, že Česko už mnoho let porušuje emisní limity oxidu dusičitého v Praze, Brně, v Ústeckém a Moravskoslezském kraji.

Automobilový expert Jirouš si ale myslí, že nynější emisní limity pro automobily jsou příliš přísné. „Daleko větší problém jsou letadla a lodě. Auta jsou terčem, protože jsou nejsnáze postižitelná. Regulace emisí měla smysl do normy Euro 4," řekl.

Podobně to vidí i ekonomka Markéta Šichtařová, i když jednání Volkswagenu neomlouvá. „Bez zelených hlavinek bychom se v létě nedusili alergií na řepku olejnou, Volkswagen by neměl motiv a nepodváděl by s měřením emisí a nemuseli bychom se teď bát, co když hysterické prognózy o zpomalení německého i našeho hospodářského růstu nejsou hysterické, ale realistické," napsala na svém blogu.