V době, kdy u drtivé většiny spotřebitelů rozhoduje cena, není pro soukromé zemědělce snadné potenciální zákazníky oslovit. Právě to se rozhodl změnit František Němec. Soukromý zemědělec z Netína nedávno nastartoval internetový portál „Najdi si svého farmáře“, kde jsou lidé informováni kde, kdy a od koho si můžou koupit produkty z farmy.

„Databázi máme spuštěnou teprve tři týdny a už se přihlásilo skoro padesát farmářů. Nyní vyřizujeme další přihlášky,“ sdělil Němec. Ten nyní shání silného mediálního partnera, aby mohl svůj projekt více prezentovat.

„Z vlastních zkušeností vím, že o potraviny nakupované přímo z farmy je zájem. Například ta naše není schopna svými produkty zásobovat a hlavně distribučně pokrýt celou republiku. Akce lidem zpřístupní informace o produktech v místě jejich bydliště, nebo v kraji kam vyjíždí za dovolenou,“ dodal Němec.

Pro mléko do dvora

Do projektu už se zapojila i farma Mošnových z Vystrkova na Pelhřimovsku. „Považujeme to za dobrou věc. Je potřeba, aby lidi dostali informace o tom kam zajít, když chtějí produkty přímo ze dvora. Dost lidí o přímý prodej zájem má, ale nevědí kam pro to jít,“ řekla majitelka farmy na Vystrkově, Květa Mošnová.

Registraci zvažuje i Tomáš Křišťan. „Nápad je to dobrý, ale je to spíš pro ty, co mají konečný produkt. Na své brambory už odbyt mám,“ řekl zemědělec, který v Milotičkách pěstuje bio brambory a ovce.

V názoru na dotační systém zemědělství jsou s Františkem Němcem za jedno. „Zemědělec nepotřebuje dotace, pokud dostane správnou cenu přímo za to, co vyrobí. Systém evropských dotací je celkově domršený,“ poznamenal Křišťan s tím, že současné zemědělství se právě kvůli tomu bez podpory neobejde.

Cena je u většiny lidí stále hlavní měřítko. „Místo na kvalitu lidé koukají spíše na cenu. Roli v tom hrají také komunismem pokřivené vztahy na vsi. Než aby dal někdo zemědělci vydělat, radši to dá obchodníkovi. K nám chodí hlavně chataři,“ konstatoval Petr Pošusta, zemědělec z Cetoraze.