„Klient by měl volit pojistnou částku podle destinace, kam se v zahraničí chystá, a podle lokální cenové hladiny. Samozřejmě například na Slovensku lze sjednávat i nižší limit plnění, zatímco pro USA, asijské státy a Austrálii je pětimilionová částka více než vhodná. Také repatriace ze severských zemí v Evropě stojí v případě vypravení leteckého speciálu téměř vždy více než 2 miliony korun,“ řekla Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa.

Možností dopravy pro repatriaci jsou široké a záleží na vzdálenosti i zdravotním stavu pacienta. Na kratší vzdálenosti se používají sanitky nebo speciálně vybavené ambulantní vozy, na delší pak pravidelné letecké linky nebo letecké speciály. Například pojišťovna Uniqa ročně organizuje několik stovek repatriací sanitními vozy (asi 60 procent) nebo letecky (40 procent).

Ceny se pohybují v milionech

Použití letadla pro repatriaci pacienta je samozřejmě nejdražší. A navíc ceny leteckých speciálů hlavně v letní sezóně dovolených, kdy je o leteckou repatriaci zvýšený zájem, výrazně stoupají a to nezřídka až na dvojnásobek.

„Loni jsme například zajišťovali repatriaci klienta z Indie letadlem po úrazu hlavy a mozku. Náklady pojišťovny se blížily třem milionům korun. Také letecký speciál přepravující turistku z Itálie, která si zlomila obě nohy při turistice v horách, stál loni v září bezmála milion korun,“ uvedla Svobodová.

Podobné zkušenosti hlásí i zahraniční pojistitelé. Například nedávný transport rakouské turistky z Tahiti, kde onemocněla těžkým zápalem plic, zpět do Vídně stál pojišťovnu včetně 14denního léčení v místě pobytu 285 tisíc euro (asi 7,4 milionu korun).

A průměrné náklady na ambulantní let při repatriaci vzrostly v Rakousku za posledních 10 let více než trojnásobně. Cestovní pojištění se přitom sjednává bez spoluúčasti, takže v případě dostatečných pojistných limitů klient neplatí nic.