Tuzemští spotřebitelé se tak jednoznačně rozhodli, že konec roku si užijí. „S největší pravděpodobností to potvrdí i prosincové údaje z maloobchodu, od kterých očekáváme nový historický rekord,” uvedl analytik ČSOB Petr Dufek. 
 
Ochotu spotřebitelů podle něj přiživuje jednak zlepšující se finanční situace domácností, vyplývající z rychlejšího růstu reálných mezd a vysoké zaměstnanosti v ekonomice, jednak i nízké obavy z budoucnosti, které snižují potřebu šetřit na horší časy. 

V listopadu se velmi dobře prodávalo především nepotravinářské zboží, které poskočilo o více než desetinu.  Skvěle šlo na odbyt oblečení a obuv, počítače či výrobky pro sport a rekreaci. „Zkrátka se utrácelo za zbytné statky, což svědčí o velmi vysoké důvěře mezi spotřebiteli,“ upřesnil analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák. Zájem spotřebitelů o tyto produkty povzbuzuje i konkurence a sílící koruna, díky kterým jejich ceny klesají. 

Maloobchod díky tomu zažívá už čtvrtý silný rok v řadě. A na své si přicházejí především internetové obchody, jimž se tentokrát tržby zvýšily téměř o čtvrtinu. Ani v tomto směru se neděje nic nového, jen si spotřebitelé užívají výhod virtuálního nakupování bez front a s možností rychlého srovnání cen. Internetové obchody si díky vysokému 24procentnímu růstu brzy ukousnou pětinu všech maloobchodních tržeb. „A to ještě nejsou zdaleka vyčerpány všechny možnosti pro jejich další expanzi,“ je přesvědčen Dufek. 

Jedinými segmenty, kde tržby klesaly, byl prodej aut a stánkový prodej. Ten však mírně oslabuje dlouhodobě. „Za celý rok 2017 předpokládáme růst reálných tržeb bez automobilů ve výši šesti procent,” uvedl ekonom UniCredit Jiří Pour.

Jaké může mít současný vývoj maloobchodu následky? Především je to argument pro Českou národní banku, aby brzy opětovně zvýšila úrokové sazby. A podle Dufka může díky tomu, že polevuje tlak na co nejnižší ceny, vzniknout prostor pro poptávkovou inflaci. Také díky slábnoucím prodejům automobilům bude v tomto roce růst maloobchodu pokračovat, avšak pomalejším tempem.