„Internetová vánoční sezona 2015 vrcholí letos ve dvou týdnech od 8. do 21. prosince. Od osmého prosince do Štědrého dne utratí Češi za zboží v e-shopech přibližně šest miliard korun," uvedl výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.

Loni dosáhly tržby internetových obchodníků vrcholu v druhém a třetím prosincovém pondělí, 8. a 15. prosince. Češi uskutečnili v obou dnech téměř shodný počet objednávek – 400.000. „Vrcholy vánoční sezony bývají zhruba v polovině prosince. Prozatím nejsilnější den, 7. prosince, překonal loňská čísla zhruba o pětinu," uvedl ředitel srovnávače cen Heureka.cz Tomáš Braverman.

Nadcházející dny tak ukážou, jak jsou e-shopy připraveny na rekordní příval objednávek. „Ty největší budou muset v nákupní špičce zpracovat až 20 objednávek za vteřinu," řekl obchodní ředitel společnosti NetDirect, která se zabývá výrobou a provozováním e-shopů, Marek Krška.

Prodej voucherů

Podle vyhledávače slev Skrz.cz přijde druhý vrchol on-line prodejů mezi 21. a 24. prosincem, kdy dosáhnou maxim prodeje zážitkových a pobytových voucherů. „Zájem lidí o vouchery vrcholí rok od roku později. I letos očekáváme, že významná část těchto nákupů bude ještě ve Štědrý den dopoledne. Je to totiž ideální způsob, jak vyřídit dárky na poslední chvíli," dodal Petr Kováčik ze Skrz.cz.

Silný prodej letos obchodníci i e-shopy zaznamenali v takzvaný černý pátek, který letos připadl na 27. listopadu. Češi podle společnosti Visa zaplatili kartou v kamenných obchodech bezmála 600 milionů korun, což je téměř o třetinu více než před rokem. Za první adventní týden lidé kartami Visa zaplatili přes 3,6 miliardy korun, meziročně o čtvrtinu víc.

Internetoví obchodníci letos čekají silný konec roku. Podle odhadu APEK Češi utratí na internetu za dárky v předvánočním období rekordních více než 25 miliard korun, nejméně o pětinu víc než loni. On-line prodeje ale stále tvoří jen malou část maloobchodu. Podíl internetových obchodů na celkových maloobchodních tržbách byl v ČR loni 7,1 procenta, zhruba stejně jako v sousedním Německu.