Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nákupy Čechů v zahraničních e-shopech každý rok klesají

Praha – Nákupy Čechů v zahraničních internetových obchodech každoročně klesají. Platby za elektronický nákup v cizině jsou přesto stále vyšší než platby kartou v tuzemských e-shopech. Vyplývá to z ankety mezi bankami.

20.1.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Michal Mikulenka

U České spořitelny tvoří aktuálně platby kartou v zahraničních e-shopech 62 procent celkového objemu transakcí. „V podílu zahraničí karetních transakcí zaznamenáváme jednoznačnou poklesovou tendenci, asi o čtyři procenta ročně. Odhadujeme, že přibližně v roce 2014 se domácí a zahraniční objemy karetních transakcí vyrovnají," řekla mluvčí banky Klára Pačesová.

Lidé podle ní stále více nakupují přes české internetové obchody, a to už téměř skoro všechny druhy zboží. Od jízdenek na vlaky a autobusy přes elektroniku až po drogerii a další věci každodenní spotřeby. Internet se tak stává relevantní konkurencí pro kamenné obchody. To, co dříve klient musel nakoupit v zahraničí, už dnes často sežene i v domácích e-shopech.

Částečný pokles počtu balíků od zahraničních obchodníků potvrzuje i Česká pošta. Podle mluvčího Iva Mravinace klesl meziročně počet balíků z USA o třetinu, naopak počet zásilek ze zemí EU narostl, například z Německa o 42 procent. „Zajímavý je nárůst ze zemí jihovýchodní Asie, ten se pohybuje kolem deseti procent především v listovních zásilkách. Je to ale tím, že se snížila hranice pro bezcelní odbavení na 22 eur a lidé pořizují levnější a méně objemné zboží," dodal.

Klesající podíl plateb kartou v zahraničních internetových obchodech registruje také ČSOB. Zatímco v roce 2011 činil 62 procent, loni klesl na 53 procent. „Lidé už si více zvykají využívat a platit svou platební kartou na internetu v ČR, jak z důvodu pohodlí a dopravy, tak díky velkým internetovým e-shopům," uvedla mluvčí Pavla Hávová.

Průměrná útrata je vyšší

Průměrná útrata v zahraničních internetových obchodech je výrazně vyšší než v těch domácích. U ČSOB je to v domácích e-shopech 900 korun, v zahraničních o 600 korun víc. U UniCredit bank pak 100 a 130 eur. „Tyto částky jsou však částečně zkresleny faktem, že lidé v zahraničních e-shopech buďto činí větší objednávku, aby měli zdarma dodávku zboží, to platí zejména pro e-shopy v eurozóně a USA. Nebo naopak dělají tzv. mikroplatby, tedy nakupují písničky, elektronické knížky, kde částka jednotlivé transakce je nízká," uvedl mluvčí UniCredit bank Petr Plocek.

Naopak u dodávek zboží z Asie, mnohdy přes Hong Kong, kde je poštovné ve vybraných e-shopech často zdarma, se kupující snaží rozdělit objednávku na více zakázek, aby nepřesáhla hranici k proclení zboží. Obecně platí, že v českých e-shopech lidé nakupují už i věci denní spotřeby, u kterých je částka nižší. Ze zahraničí se objednávají převážně větší věci, lidé také nákupy v některých zahraničních e-shopech mnohdy spojují do jednoho kvůli vyššímu poštovnému.

Z průzkumu nákupního rádce Heureka.cz a výzkumné agentury NMS vyplývá, že Češi jsou v otázce nakupování v zahraničních e-shopech stále konzervativní. Téměř třetina Čechů sice uvedla, že při zajímavé nabídce se nákupům v zahraničních internetových obchodech nebrání, plných 68 procent Čechů však nakupuje výhradně v e-shopech českých.

Obavy z komplikací

„Největší překážkou nákupu v zahraničních e-shopech jsou obavy z komplikací při případných reklamacích. Zároveň české e-shopy jsou dostatečně kvalitní a mají i široký sortiment zboží, takže zákazníci nemají obvykle potřebu nakupovat v zahraničí," myslí si Kamil Demuth z nákupního rádce Heureka.cz.

Podle Plocka Češi čím dál více pro zvýšení bezpečnosti využívají pro platby do zahraničí možnost odemykání a zamykání platebních karet pro zahraniční transakce. K větší důvěře přispěla i standardizace evropské spotřebitelské legislativy. Klienti mohou zahraničním e-shopům více věřit, protože mají větší dovolání v případě reklamace.

Nakupování v zahraničních e-shopech, v zemích mimo EU, se v posledních dvou letech už tolik nevyplatí. Je totiž nutné platit daň z přidané hodnoty u zboží nad 22 eur a také poplatky poště za vyřízení cla. Pro nákup na internetu v zahraničí hovoří zase daleko větší nabídka zboží, vyšší kvalita a často výrazně nižší cena.

Autor: ČTK

20.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Předvolební debata v deníku 19.10.2017
13

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

Theresa Mayová a Angela Merkelová na jednání G20 v červenci v Hamburku
1 4

O obchodu se zatím bavit nebudeme, odmítla Merkelová Mayovou

V Olomouci se střetli fanoušci Kodaně a Zlína, vzduchem létaly dlažební kostky

/VIDEO/ Čtvrteční fotbalový zápas evropské ligy mezi Zlínem a Kodaní v Olomouci se neobešel bez problémů.

Soud se vrací ke kauze exnáměstka Šišky a OKsystemu

Pražský městský soud dnes začne potřetí projednávat obžalobu na bývalého prvního náměstka ministerstva práce Vladimíra Šišku a někdejšího ředitele ministerského odboru informatiky Milana Hojera. Podle zrušených rozsudků muži zneužili pravomoc a vydírali firmu OKsystem. Soud se bude muset znovu zabývat mimo jiné škodou, kterou údajně způsobili, a její výší.

Uberu roste konkurence. Lyft dostal od Googlu miliardu

Americký gigant Lyft ve čtvrtek oznámil, že obdržel investici jednu miliardu od společnosti Google Alphabet. Částka mu má pomoci k tomu, aby lépe obstál proti konkurenčnímu Uberu, který na trhu sdílené dopravy ve Spojených státech vede.

Nejstarší česká univerzita dnes volí nového rektora

Univerzita Karlova v Praze bude dnes volit rektora. Funkci šéfa největší a nejstarší univerzity v Česku obhajuje současný rektor Tomáš Zima, který školu vede od února 2014. Proti němu kandiduje biolog Jan Černý, který je od roku 1990 prvním kandidátem na rektora z přírodovědecké fakulty.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení