Výhradně na internetu nakupuje například Andrea H. "Mám tříletého syna a vydat se s ním na nákupy je jako noční můra. Naučila jsem se proto dárky pro všechny příbuzné i kamarády nakoupit na internetu. Udělám si seznam, kde si naplánuji, co komu koupit, a pak už jenom vyhledávám v jednotlivých obchodech," popsala mladá žena.

Andrea H. je na mateřské dovolené a nakupování dárků na internetu se může věnovat během dne.

Řada lidí však vánoční nákupy vyřizuje v práci během pracovní doby. Podle analýzy společnosti Auditpro vzrostla od 1. do 19. prosince 2018 míra zneužívání pracovního času meziročně o osm minut na 108 minut denně.

"Účet za předvánoční zneužívání pracovního času je závratný. V přepočtu na jednoho zaměstnance se vyšplhal na 7223 korun. To je o 1599 korun víc než v roce 2017. Během adventu zaměstnanci na pracovišti tráví denně hodinu a 48 minut soukromými aktivitami, zejména nákupem dárků a přípravou na vánoční svátky. Trend okrajování pracovní doby ve prospěch soukromých aktivit zaměstnanců dosahuje vrcholu, za posledních pět let se denně promrhaný čas prodloužil o 23 minut,“ shrnul za společnost Martin Hnízdil.

Lidé jsou nejaktivnější v úterý

Podle marketingového ředitele poskytovatele internetu netbox Lukáše Pazourka si lidé na nakupování přes internet zvykli.

„Je to pro ně způsob, jak snadno a rychle pořídit téměř cokoliv. Internet Češi k nákupům využívají po celý rok, nejen o Vánocích. Udělali jsem si průzkum, z něhož vyplynulo, že lidé jsou na internetu nejaktivnější v úterý a ve čtvrtek večer. A právě úterý je pro Čechy podle dat od společnosti RTB Hause dnem, kdy nejvíc klikají a dokončují nákupy v e-shopech,“ uvedl Lukáš Pazourek.

Před Vánoci Češi navíc často využívají internet pro nákupy na poslední chvíli. Na nejrůznějších portálech se dají i na Štědrý den koupit poukazy na dovolenou, vouchery do restaurací případně kupony na zážitky všeho druhu. Například vloni byly podle portálu Slevomat oblíbené zejména ty netradiční. Lidé proto své blízké obdarovávají poukazy na pobyt v neobvyklých hotelech, kam patří například pobyt v korunách stromů, noc v atomovém krytu nebo v indiánském teepee.

"Lidé se chtějí bavit, proto stále hledají něco nového, co ještě nezažili nebo nezkusili. A samozřejmě jistou roli hrají i sociální sítě. Mnoho lidí se rádo pochlubí originální fotkou z míst, která nejsou zcela běžná," upozornila ředitelka Slevomatu Marie Havlíčková.

Rok od roku také přibývá Čechů, kteří prostřednictvím internetu nakupují na zahraničních e-shopech. Podle cashbackového portálu PlnáPeněženka.cz letos dokonce víc než polovina jeho uživatelů uskuteční alespoň jeden nákup před Vánoci na některém ze zahraničích eshopů.