Moderní technologie také výrazně zrychlí odbavení u pokladen, jelikož zákazníci budou moci platit nákupy pomocí pouhého přiložení mobilního telefonu k terminálu.

Například portál AkcniCeny.cz, který sdružuje slevové a letákové nabídky obchodních řetězců, spustil novou službu, s jejíž pomocí si lidé mohou na internetu sestavit vlastní nákupní seznam. Uživatel si zvolí prodejnu, ve které plánuje nakupovat, a aplikace ho automaticky upozorní, pokud je některá z položek na seznamu v tomto obchodě za zvýhodněnou cenu. "Již za první dva týdny bylo vytvořeno 10.000 nákupních seznamů a očekáváme, že každý měsíc jich vznikne kolem 50.000," sdělil Ondřej Hloupý z firmy Retail Info, který se stará o web AkcniCeny.cz.

Seznam vytvořený pomocí nové služby si lidé podle Hloupého mohou vytisknout, zaslat na svůj email nebo zdarma na mobilní telefon jako textovou zprávu. Seznam lze také zobrazit jako mobilní verzi v telefonu. Služba dokáže rozeznat aktuální polohu zákazníka, kterému doporučí nebližší prodejny v okolí.

Porovnání cen

Češi, kteří vlastní chytrý mobilní telefon, si mohou přímo v kamenných prodejnách také porovnat ceny vystaveného zboží s internetovými obchody a udělat si tak lepší obrázek o nabídce obchodníků. Službu nabízí aplikace, kterou majitelům přístrojů iPhone a mobilních telefonů s operačním systémem Android zdarma nabídl internetový nákupní rádce Heureka.cz.

"Vzhledem k rostoucímu trendu používání chytrých telefonů roste i zájem o aplikace. Například naši aplikaci pro iPhone si stáhne zhruba 500 uživatelů týdně," uvedl Kamil Demuth z Heureka.cz, podle kterého se počet instalací této aplikace pohybuje už v desítkách tisíc.

Společnost Tesco Stores ČR od loňského prosince v pražské prodejně Tesco Extra testuje speciální aplikaci pro mobilní telefony s operačním systémem Android, díky které by se členové věrnostního programu Clubcard už nemuseli u pokladen prokazovat plastovou kartičkou. Zákazníkům by stačil kód nahraný v mobilním telefonu.

Ve čtyřech hypermarketech Globus v Praze a Chotíkově u Plzně byl loni zahájen pilotní projekt placení nákupů pomocí mobilních telefonů, do kterého se zapojily čtyři stovky klientů společností Telefónica, Citibank a Komerční banka. Transakce je potvrzena pouhým přiložením mobilního telefonu k platebnímu terminálu. Díky tomu se zrychlí placení nákupů, což přispěje ke zkrácení front u pokladen. Do standardní nabídky by se platební karty nahrané na SIM kartu mobilního telefonu měly v Česku dostat letos.