Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Namísto autobusů mají v evropských městech jezdit ekologické elektrobusy

Česká republika je součástí evropského projektu ZeEUS, v jehož rámci se provoz testuje elektrobusů. Dvanáctimetrové nízkopodlažní elektrické autobusy s odlehčenou karoserií jsou výsledkem aplikovaného výzkumu, který v minulých letech podpořila Technologická agentura ČR (TA ČR) částkou 20,3 milionů korun.

14.7.2017
SDÍLEJ:

Elektrobus a dva další nízkopodlažní autobusy.Foto: DENÍK / Gabriela Mathiasová

Za Českou republiku se v projektu angažuje konsorcium firem Škoda Electric, Plzeňské městské dopravní podniky a Plzeňská teplárenská společně se Západočeskou univerzitou.

Škoda Transportation v roce 2015 dokončila homologaci prototypu elektrobusu Škoda Perun HP se zrychleným systémem nabíjení. „Elektrobus i automatická dobíjecí stanice jsou aktuálně nasazeny v rámci celoevropského testovacího projektu elektrobusů ZeEUS,“ říká mluvčí společnosti Škoda Transportation Michal Tobrman.

Testování v Plzni začalo v květnu 2015 na konečné zastávce linky č. 33 na sídlišti Košutka, kde se v rámci točny vozidel vybudovalo zázemí pro vztyčení rychlonabíjecí stanice.

Dva elektrobusy s bateriemi spočítanými právě pro tuto konkrétní linku měly především nashromáždit data z reálného provozu.

„Výsledky z Plzně a dalších zapojených měst budou k dispozici výrobcům i Evropské komisi. Napomohou k vytvoření strategie, která povede k nejlepšímu řešení v oblasti elektromobility pro veřejnou dopravu v Evropské unii,“ uvedl Tobrman.

Testování trvalo do konce roku 2016. Technici teď připravují informační manuál, který shrne technickoekonomické výsledky všech v projektu zúčastněných provozů.

"Jsou mezi nimi Plzeň, Münster, Londýn, Barcelona, Cagliari a další evropská města,“ vysvětlil předseda TA ČR Petr Očko. Cílem projektu je rozšířit informace o příslušných technologiích a ekologických přínosech provozu elektrobusů v reálných podmínkách.

„Výhodou nových elektrobusů je to, že mají parametry a výkon srovnatelný s tradičními autobusy se spalovacími motory, ale na rozdíl od nich splňují nejpřísnější kritéria a požadavky na ekologii a mají nižší provozní náklady. Proto jsme se rozhodli jejich vývoj podpořit,“ dodal Očko.

Projekt ZeEUS (Zero Emissions Urban Bus System, tedy Systém městských autobusů s nulovými emisemi) zastřešuje organizace UITP (Mezinárodní unie veřejné dopravy) sdružující evropské dopravní podniky. Partnery projektu a členy projektového konsorcia tvoří 40 podniků a jiných organizací, spojených svojí činností s vývojem a provozem elektrických autobusů - dopravci, dopravní agentury a organizátoři veřejné dopravy, výrobci, energetické společnosti, školy a výzkumná pracoviště.

 

 

 

Autor: Lenka Králová

14.7.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezidentská debata ve vlaku Deníku 20. listopadu na cestě z Prahy do Ústí nad Labem.
AKTUALIZOVÁNO
73 33

Šest prezidentských kandidátů ve vlaku: neshody nad Mašíny i sestavením vlády

Nová Sněmovna, Tomio Okamura
9 4

On-line: Poprvé se schází noví poslanci. Vondráček z ANO bude předsedou

AKTUALIZOVÁNO

Jana Novotná dohrála svůj životní zápas. Zemřela v pouhých 49 letech

/VIDEO, FOTOGALERIE, ANKETA/ V nedožitých padesáti letech zesnula po těžké nemoci tenistka Jana Novotná, wimbledonská vítězka z roku 1998. Na bývalou světovou dvojku vzpomínají tenisové legendy.

Zeman odletěl do Ruska. S Putinem se sejde zítra

Prezident Miloš Zeman dnes odletěl z Prahy na pětidenní státní návštěvu Ruska. Na jedné z jeho posledních zahraničních cest před lednovými prezidentskými volbami ho doprovází početná skupina českých podnikatelů, kteří budou na seminářích v Moskvě a uralském Jekatěrinburgu diskutovat o rozšíření kontaktů s ruskými firmami. Podepsat mají smlouvy za víc než 20 miliard korun. 

Další schůzky s ANO? Hnutí nejprve představí Zemanovi menšinovou vládu

Hnutí ANO chce oslovit sněmovní strany s programovým prohlášením své menšinové vlády až potom, co záměr představí prezidentovi Miloši Zemanovi. Předseda hnutí Andrej Babiš před ustavující schůzí Sněmovny zopakoval, že vítěz voleb nedostal šanci na sestavení většiny, protože ostatní strany spolupráci striktně odmítly.

První lanovka v Praze jezdila na Letné. Nahradil ji jezdící chodník

První lanovka v Praze. Většině lidí se automaticky vybaví ta na Petříně. Nejde ale o první lanovou dráhu v metropoli. Dříve vznikla lanovka na Letné, která fungovala od roku 1891. Ze začátku ji poháněl systém vodní převahy, poté jezdila na elektřinu. Později vozil na Letnou návštěvníky takzvaný pohyblivý chodník. Dnes po lanovce najdete už jen zbytky opěrných zdí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT