Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Námrazy u letounů Boeing mohou vést k nuceným přistáním

Seattle – Problémy s námrazou na motorech společnosti General Electric (GE), které se v posledních měsících objevily u letadel Boeing 787 Dreamliner a 747-8, by mohly vést k neplánovaným přistáním. Uvedl to dnes podle agentury Reuters americký Federální Úřad pro letectví (FAA). Úřad americkým leteckým společnostem přikázal, aby překontrolovaly motory GE na letadlech, které takové námrazy zaznamenaly, a aby zakázaly pilotům létat při mrazivém počasí do velkých výšek.

27.11.2013 2
SDÍLEJ:

Ilustrační foto. Foto: ČTK

FAA uvedl, že dnešní směrnice o takzvané letové způsobilosti se u amerických aerolinií týká jen 14 letadel. Zahraniční úřady pro letectví se v případě letounů Boeing obvykle řídí rozhodnutími FAA.

Minulý týden americký výrobce letadel Boeing varoval některé letecké společnosti před rizikem tvorby námrazy na motorech u svých letadel 747-8 a 787 Dreamliner. Celkem patnácti aeroliniím dal pokyn, aby s těmito letouny nelétaly poblíž bouřkových mraků ve vyšších vrstvách atmosféry.

FAA ve své směrnici konstatovala, že problém se vyskytl při devíti letech a z toho ve dvou případech se týkal obou motorů. Pokud by námraza vedla k trvalejšímu snížení tahu motorů, mohlo by to vést k vynucenému přistání, varovala FAA.

GE minulý týden sdělila, že k žádné trvalejší ztrátě tahu v těchto případech nedošlo. Dodala, že ve spolupráci s Boeingem vyvíjí softwarové modifikace systému ovládání motoru, které by měly tento problém řešit.

Od dubna do listopadu zaznamenalo podle Boeingu pět letounů 747-8 a jeden stroj 787 kvůli námraze dočasnou ztrátu tahu při letech ve velkých výškách. Všechna letadla, která to postihlo, vždy bezpečně přistála ve svých destinacích. FAA do svého seznamu zařadil navíc tři případy, kdy se motor zasažený námrazou nezvykle rozvibroval, ale tah neztratil, uvedl mluvčí GE Rick Kennedy.

Podle GE úřad neoznačil její motory GEnx-18 a GEnx-24 za vadné a zjistil, že námraza nastává jen při určitém počasí ve výšce mírně nad 12 kilometry, pro niž nejsou tyto motory certifikovány. Kennedy uvedl, že GE se setkala s podobným problémem u svých motorů CF6 v 90. letech a prvních letech tohoto století a úpravou řídícího systému jej vyřešila.

Autor: ČTK

27.11.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Provoz u Postoloprt se přesunul na novou silnici, z té původní bude dálnice D7.
1 5

Stavba dálnice D7 nabrala skluz, auta na nový úsek vyjedou později

Podporujete, aby homosexuální páry mohly adoptovat děti?
13 23

Jak to vidí Petr Koděra: Konečně se do sebe opřeli

Studenti vyzpovídali uchazeče o Hrad. Nejvíce je přesvědčil Jiří Drahoš

/VIDEO, ANKETA/ Netradiční debatu s prezidentskými kandidáty uspořádal v pondělí Deník. Šestice uchazečů o Pražský hrad diskutovala ve vlaku z Prahy do Ústí nad Labem a zpět. 

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Jemná, zdvořilá a distingovaná dáma. Tak působila Jana Novotná letos na jaře, když poskytla rozhovor několika médiím včetně Deníku. Novináře přivítala svým typickým úsměvem a v elegantním krátkém sestřihu.

Budovy Transgas nebudou památkou. Majitel je může zbourat

Soubor budov Transgas na Vinohradské třídě v Praze nebude kulturní památkou. Jejich majitel, který chce na místě stavět nové domy, je může zbourat. S odkazem na rozhodnutí ministerstva kultury to dnes uvedly Hospodářské noviny a Právo. Rozhodnutí o zastavení přezkumného řízení však dosud nebylo doručeno všem účastníkům řízení a ministerstvo je na dotaz ČTK nechtělo komentovat.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT