Na internetovém portálu Jobs.cz je každý týden vystaveno zhruba dva tisíce poptávek po brigádnících. U každé desáté pak jde o práci v marketingu a počet těchto nabídek každým rokem stoupá. Co si pod takovými brigádami představit?

Dnes je již zcela běžnou výpomocí roznášení letáků při nejrůznějších akcích. Jde o práci, u níž obvykle není zapotřebí žádná kvalifikace ani zvláštní schopnosti či extrémní výkony.

Tomu ovšem odpovídá i nabízená odměna, která je mezi brigádami v marketingu na nejnižší úrovni začíná na 50 korunách za hodinu.

Podobně je tomu s výpomocí v roli promotérů a hostesek a jiných profesí, které jsou na očích zákazníků, ovšem v tomto případě jsou přeci jen o něco vyšší nároky na reprezentativní vzhled a vystupování. Odměny jsou díky tomu také vyšší, kolem sto korun za hodinu práce.

Čím dál tím častější jsou brigády v marketingovém či zákaznickém výzkumu. Nejrůznější pozice tazatelů, anketářů, sběratelů dotazníků jsou průběžně obsazovány desítky. V části případů jde o práci v terénu, v části o telefonické dotazování. Jde o dobře hodnocenou práci. V Praze hodinová odměna začíná obvykle na sto korunách, v regionech je v průměru o 10 až 15 korun nižší.

Velký rozmach v poslední době zažívá takzvaný mystery shopping, při němž jsou testovány vybrané služby, obchody, restaurace a jiná zařízení. Při nákupu, který je často realizován až po platbu, brigádníci hodnotí vše, od dostupnosti služeb až po přístup personálu. Pro lidi se zálibou v nakupování může jít o velmi atraktivní brigádu, která jim kromě výdělku přinese i zábavu. Odměny jsou v tomto případě nadstandardní, v řádu sto korun, na druhou stranu obvykle nejde o příliš soustavnou práci. Po jednom či několika nákupech většinou spolupráce končí.

Nejen na léto jsou obsazovány brigádnické pozice v „klasických" marketingových profesích, jako je copywriter, specialista na správu profilů v sociálních sítích, online marketing či SEO (Search Engine Optimalization optimalizace internetových stránek pro vyhledávače. Je to úprava textů webových stránek tak, aby byl daný obsah ve výsledcích vyhledávání na co nejlepším, ideálně na prvním, místě, když uživatel zadá související klíčové slovo nebo kombinaci klíčových slov).

Většinou jde v těchto případech o dlouhodobější a dobře placenou spolupráci, minimálně sto korun, leckdy však až 300 korun za hodinu. Nároky jsou však poměrně vysoké, ne každý takovou práci získá a obstojí při ní. Pokud však uspěje, může se taková praxe hodit i jako slušné vylepšení profesionálního životopisu.

V oblasti marketingu lze získat letní brigádu také v celé řadě neziskových organizací, včetně těch nejznámějších a nejvíce respektovaných. Odměnou za práci pak není jen dobrý pocit, ale také slušná odměna. Obvykle začíná na 90 korunách, často se však vyšplhá až ke 200 korunám za hodinu.

Právník radí…

Jaké smlouvy nejčastěji uzavírají brigádníci?

- Dohoda o provedení práce může být uzavřena na práci v rozsahu do 300 hodin v roce. Pokud máte měsíční příjem pod 10 tisíc korun, neplatíte příspěvky na sociální a zdravotní pojištění. V dohodě si nezapomeňte sjednat způsob jejího ukončení.

- Na základě dohody o pracovní činnosti lze vykonávat práci až v rozsahu poloviny týdenní pracovní doby počítáno v průměru za období platnosti dohody, nejvýše však jeden rok. Dohoda může být skončena výpovědí bez udání důvodů k 15. dni následujícího měsíce, pokud nebylo sjednáno jinak. V dohodě nezapomeňte uvést, jaký rozsah práce se zavazujete vykonat.

- Místo dohod můžete uzavřít i klasickou pracovní smlouvu typicky na dobu určitou nebo na zkrácený pracovní úvazek. V takovém případě máte vždy nárok na dovolenou a zákon vás více chrání před skončením pracovního poměru.

Jakub Tomšej, právník AK CMS Cameron McKenna