Vůbec nejčastějším přestupkem bylo v roce 2018 překročení nejvyšší dovolené rychlosti v obci o více než pět, ale méně než 20 kilometrů v hodině. Takového přestupku se dopustila třetina všech bodovaných řidičů, což je více než 130 tisíc případů.

Druhým přestupkem bylo v loňském roce nepřipoutání se bezpečnostním pásem nebo nepoužití ochranné přilby. Tuto povinnost policisté a úřady potrestali v 17 procentech případů, což je 66 tisíc bodovaných přestupků.

Třetím nejčastějším prohřeškem je pak telefonování nebo držení jiného komunikačního nebo záznamového zařízení při řízení vozidla. Takových případů bylo 13 procent ze všech bodovaných, v absolutních číslech pak 51 tisíc případů.

V žebříčku nejčastěji bodovaných přestupků poté následuje překročení nejvyšší povolené rychlosti o více než 20 kilometrů v hodině. Páté je pak překročení rychlosti o více než 10, ale méně než 30 kilometrů v hodině mimo obec.

Na dalších místech jsou nedání přednosti v jízdě, výraznější překročení povolené rychlosti, nezastavení na červenou nebo pokyn „Stůj!“, ohrožení pod vlivem návykové látky nebo řízení vozidla bez příslušného řidičského oprávnění.

Nejvíce řidičů má na kontě dva nebo tři body

V centrálním registru řidičů bylo na konci loňského roku evidováno 480 tisíc motoristů, kteří se dopustili přestupku nebo trestného činu započítávaného do bodového hodnocení řidiče a měli tak na svém kontě alespoň jeden bod. To odpovídá sedmi procentům všech registrovaných šoférů z celkového počtu 6,8 milionu. Takže každý čtrnáctý řidič je bodovaný.

Dvanáct bodů má na kontě dohromady skoro 40 tisíc řidičů, tedy přes osm procent všech bodovaných motoristů. Nejčastěji mají ovšem řidiči dva body (170 tisíc řidičů), následuje skupina se třemi body (107 tis. řidičů). Největší skupinu bodovaných řidičů tvoří muži ve věku 44 let a řidičky ženy ve věku 43 let.

Ministerstvo dopravy poslalo začátkem února do připomínkového řízení návrh změn bodového systému v novele zákona o provozu na pozemních komunikacích. Cílem je zjednodušit systém na tři sazby bodů, nastavit pevně dané blokové pokuty a reagovat na nejčastější prohřešky na silnicích. Návrh nepřinese zásadní zpřísňování pokut. V případě méně závažných přestupků ministerstvo dopravy naopak navrhuje pokutu snížit.