První rozsáhlá oprava zde proběhla před necelými deseti lety a nyní správce komunikace, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), připravuje další zásadní rekonstrukci. O konečném rozsahu opravných prací se teprve rozhodne. Na stole je i varianta výměny celé mostovky. „ŘSD plánuje rekonstrukci mostu na základě diagnostického průzkumu provedeného v roce 2017,“ uvedla na dotaz Deníku mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Asi 180 metrů dlouá pěší lávka mezi sídlištěm Špičák a školami na ulici 28. října.
FOTO: Česká Lípa plánuje opravit své mosty

Jednotlivá mostní pole estakády, uložená na celkem 24 pilířích, jsou vždy tvořená devíti podélnými trámovými nosníky. „ŘSD předpokládá minimálně výměnu dvou krajních nosníků vlevo a jednoho krajního nosníku vpravo, a to v celé délce mostu. Šest vnitřních nosníků v každém mostním poli by mělo být zachováno,“ popsala plánovaný rozsah rekonstrukce Ledvinová.

Most ale ještě v blízké době čeká mimořádná prohlídka a technici na něm provedou doplňující diagnostický průzkum nosné výztuže. „V současné době není vyloučena ani výměna celé mostovky,“ dodala mluvčí ŘSD. Před deseti lety provedla na estakádě firma Silnice a Mosty sanaci opěrných i nosných částí, rekonstrukci odvodnění a výměnu či repasi okolo 450 mostních ložisek a jejich uložení.

Nejdůležitější komunikace v České Lípě, projede po ni denně okolo 15 000 aut.Zdroj: Mapy.cz

Zprávy o tom, že by mělo dojít k vybudování silničního průtahu České Lípy, se na veřejnost poprvé dostaly v roce 1979. Divoce rostoucí město totiž zasáhla nedostatečná kapacita komunikací. Veškerá doprava směrem od Prahy na sever a obráceně tehdy proudila přes Sosnovou, Kopeček, po hlavní třídě na Mírové náměstí (dnes T. G. Masaryka) a třídu Vítězství (dnes Mariánská ul.). Tedy přes historické jádro města.

Podle původních plánů měly namísto jednoho dlouhého vzniknout tři krátké mosty a zbytek řešeného úseku měl procházet přes navršené valy. „Během zpracování dokumentace došlo k celé řadě změn, z nichž tato byla ta nejpodstatnější,“ uvedl v dobovém tisku tehdejší městský architekt Václav Šuk.

Ilustrační foto
V Šenově museli uzavřít most. Oprava stavby by měla proběhnout na jaře

Vzhledem k nestabilnímu podloží byly přípravy výstavby velice komplikované. Například jednotlivé pilíře musely být založené v hloubce okolo 15 metrů. Začátkem listopadu roku 1987 estakáda začala sloužit veřejnosti.

„O tom, že dostala název Most Velké říjnové socialistické revoluce, se téměř nikdo nedozvěděl a ani to nebral do úvahy. V té době nebylo ještě fotografům příliš často dovoleno létat nad městy a pořizovat snímky. Skutečnost, že silnice město zřetelně půlí a rozděluje, jsme si uvědomili nad obrázky z letadla až v letech pozdějších,“ popsal dobové okolnosti českolipský historik Ladislav Smejkal.

Česká Lípa.
Českolipané představili veřejnosti návrhy na zlepšení města