Finanční ústavy se hodnotily jak z pohledu klienta, tak akcionáře. Sledovaly se cenové parametry a nabídka produktů, dostupnost, komunikace a celkový přístup ke klientovi i hospodářské výsledky, které dokládají finanční stabilitu společnosti. Komerční banka dosáhla výrazně pozitivních výsledků zejména v oblastech výše úrokových sazeb, komunikace a v pohledu akcionáře.

ING Životní pojišťovna zvítězila jak celkově, tak z pohledu klienta. Vůbec nejlepších výsledků dosáhla v takzvaném mystery shoppingu, při kterém hodnotitel kvality služeb vystupuje jako normální zákazník. Relativně vysoko se umístila také v podkategoriích komunikace a výše pojistného životního pojištění.

V samostatné kategorii Bankovní inovátor 2012 veřejnost v on-line hlasování vybrala Fio banku s jejím produktem Smartbanking. Toto vítězství potvrdilo trend nástupu chytrých technologií. Mezi nominacemi se často objevoval také bezkontaktní platební styk. Pojišťovacím inovátorem 2012 byla zvolena Allianz se speciálním životním pojištěním Pro ženy.

V kategorii Cena novinářů pro nejoblíbenějšího finančního odborníka s výrazným náskokem již potřetí zvítězil analytik Raiffeisenbank Aleš Michl. Jeho finanční ústav bodoval rovněž v kategorii nejoblíbenějšího tiskového mluvčího, když první příčku obsadil Tomáš Kofroň. Zástupci médií posuzovali kandidáty z hlediska jejich dostupnosti a odbornosti.

Vyhlašovatelem výzkumu Nejlepší banka 2012 a Nejlepší pojišťovna 2012 jsou Hospodářské noviny. Partnery jsou společnosti KPMG a IBM. Zpracovatelem výzkumu je agentura Datank.

Nejlepší banka 2012:

1. Komerční banka
2. ČSOB
3. Česká spořitelna

Nejlepší pojišťovna 2012:

1. ING Životní pojišťovna
2. Pojišťovna České spořitelny
3. Allianz