Nejlépe se na českém trhu zavedl internetový portál Seznam.cz, jehož tržní hodnotu odhadují více než tři stovky specialistů na marketing oslovených komunikační skupinou Mather na téměř dvě miliardy korun.

Na druhém místě skončila podle výsledků společnosti Mather finanční impérium nejbohatšího Čecha Petra Kellnera – PPF. Bronzovou medaili získal podnikatel Radim Jančura, zakladatel dopravní společnosti Student Agency.

„Je to úspěch. Snažíme se totiž, aby naše firma měla jinou reklamu, šla svým směrem a veřejně bojovala se státními firmami. A to se nám, myslím, daří,“ říká Jančura.

Podnikatel navíc nedávno oznámil, že chce kromě autobusových spojů „rozjet“ i osobní dopravu na železnicích, čímž by se stal vážným konkurentem Českých drah.

Výrazná reklama přinesla úspěch i společnosti Mountfiled, jež se na českém trhu objevila před sedmnácti lety. „Kolo štěstí“ přineslo firmě v žebříčku čtvrté místo. Pátou nejcennější značkou se stala síť autobazarů AAA Auto a šestou příčku obsadil výrobce energetických nápojů Semtex.

„O úspěchu nových firem rozhodly především zdravé nápady manažerů, kteří se dokázali na novém trhu rychle rozkoukat,“ říká hlavní ekonom společnosti Cyrrus Jan Procházka.

Společnost Mather hodnotila „nové“ firmy také podle takzvané prosperity rozvoje. Mezi společnosti, jejichž byznys do budoucna stále pokvete, zařadili oslovení experti Student Agency, portál Seznam.cz a Home Credit. Naopak mezi ohroženými firmami skončily například AAA Auto či obchodní řetězce Albert a Hypernova.

„Dlouhodobé budování a posilování značky poskytuje firmám prokazatelnou výhodu. Po roce 1989 u nás vznikla a nadále vzniká celá řada nových značek. A nás zajímalo, které z nich jsou na špičce, a které jsou naopak v úpadku,“ říká Ondřej Obluk ze společnosti Mather.

Odborníci se ale domnívají, že úspěch „nových“ značek je zatím neměřitelný s velikými firmami, jež na trhu působí několik desítek let. „Například hospodářské výsledky a všechny aktivity skupiny ČEZ za poslední roky jsou viditelné i na mezinárodní úrovni. Je patrné, že tato firma má schopné manažery, kteří v byznysu umí již bezpečně chodit, zatímco některé společnosti se stále učí,“ dodává Procházka.

Jan Beneš