Výrobci vozů většiny značek zaznamenaly výborné výsledky, které ovlivnila vysoká poptávka. A to jak v Česku, tak i v Evropě. Export se zvýšil o pět procent a tuzemský prodej pak téměř o sedm procent. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu. Výroba však rostla jen ve Škodě, další automobilky zaznamenaly menší pokles. Stoupla i výroba autobusů.
Největší podíl na celkové produkci si zachovala automobilka Škoda Auto, která zažila nejlepší rok v historii. Zvýšila totiž svou výrobu o 12 procent na rekordních 858 103 aut, což je o téměř 93 tisíc více než vloni.
Naopak v automobilce Hyundai v Nošovicích klesla výroba o 0,5 procenta na 356 700 aut a kolínská TPCA i přes růst na počátku roku 2017 snížila produkci o desetinu na 199 078 vozidel.
„Rok 2017 byl rekordním rokem v celé historii výroby motorových vozidel v ČR a totéž platí pro celý český autoprůmysl včetně subdodavatelského sektoru. Tyto velmi příznivé výsledky automobilového průmyslu jsou ovlivněny pozitivním vývojem evropské i světové ekonomiky a rostoucí spotřebitelskou poptávkou po vozidlech v ČR i v Evropě,” uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.
Podle něj byl rok 2017 vrcholem současného ekonomického cyklu. Lze tak očekávat, že v letošním roce tempo růstu české ekonomiky zhruba o jeden procentní bod oslabí a zpomalení zaznamenají i v Evropě a na dalších trzích.
V České republice bude mezi významné faktory působící tlak na pokles tempa růstu v roce 2018 patřit zejména napětí na trhu práce. Česká ekonomika totiž naráží na hranici svých produkčních možností a zmiňované nabídkové omezení trhu práce se významně dotkne i řady firem automobilového průmyslu.
„Očekáváme proto, že dynamika českého autoprůmyslu bude sice i letos vysoká, avšak růstu výroby motorových vozidel o více než pět procent, jako v roce 2017, se již letos nedočkáme,“ dodal.
Pro oba hlavní tuzemské výrobce autobusů byl také minulý rok úspěšný. Za leden až prosinec bylo vyrobeno celkem 4 631 autobusů, což je meziročně o 5,5 procent více. Největší částí (téměř 89 procent) se na výrobě autobusů podílí Iveco Czech Republic (4 102 vozidel). Zbytek zaujímá společnost SOR Libchavy, která vyrobila 472 vozidel, což je čtyři procenta více než v předchozím roce.
Jediný tuzemský výrobce nákladních vozů Tatra Trucks zvýšil meziročně výrobu o 12 procent na 1481 kusů. Výroba přívěsů a návěsů stoupla o dvě procenta na 25 219 kusů.
Také jediný český výrobce motocyklů – týnecká Jawa vyrobila loni 1 331 kusů, což představuje nárůst o 8,4 procenta. Tuzemské prodeje vzrostly o 120,3 procenta na 174 kusů a export dosáhl úrovně 1 157 kusů.