V Česku se loni registrovalo 202 971 osobních vozů, což je meziroční pokles o 18,78 %. V prosinci již registrace meziročně vzrostly o 8,69 %. Jde o nejnižší počet registrovaných nových aut od roku 2015. Data zveřejnil na svých stránkách Svaz dovozců automobilů.

„V roce 2020 došlo k silnému propadu registrací osobních a nákladních automobilů, naopak se dařilo kategoriím motocyklů a autobusů, které zaznamenaly výrazný nárůst,“ komentoval čísla na svém webu Svaz dovozců automobilů.

Poklesu trhu využila k posílení své pozice Škoda Auto. I když v absolutním vyjádření prodeje také klesly, tržní podíl navýšila o více než dva procentní body na 36,85 %.

Nejprodávanější značky a vozy roku 2020

(Podívat se na ně můžete v naší galerii v článku)

Značka - prodané kusy: Auto prodané kusy:
1. Škoda Auto  - 74 786 1. Škoda Octavia - 19 091
2. Volkswagen - 16 767 2. Škoda Fabia - 15 986
3. Hyundai - 16 030 3. Škoda Scala - 8 736
4. Toyota - 10 023 4. Škoda Karoq - 8 043
5. Dacia - 9 751 5. Škoda KAMIQ - 7 438
6. Peugeot - 8 467 6. Hyundai i30 - 7 419
7. Kia - 8 332 7. Škoda Kodiaq - 6 508
8. Renault - 7 497 8. Škoda Superb - 6 241
9. Mercedes Benz - 7 023 9. Hyundai Tucson - 4 454
10. Ford - 6 805 10. Volkswagen Golf - 3 942

V první desítce zaznamenala jediná značka i nárůst v absolutních prodejích. Toyota loni atakovala hranici pětiprocentního podílu na trhu a dostala se na čtvrtou pozici nejprodávanějších vozidel.

Nadvláda Škody Auto

Nadvláda Škody Auto je patrná i na seznamu nejprodávanějších modelů: z deseti aut je sedm se značkou Škoda Auto. Z první desítky naopak vypadly loni Dacia Duster nebo Kia Cee’d.

„Závěr roku urychlil i růst registrací bateriových elektromobilů, které vzrostly meziročně o 331 procent, plug-in hybridy pak o 318 procent,“ upřesnili na webových stránkách zástupci svazu.

Z provedení karoserie osobních aut zákazníci nejčastěji volili SUV. I loni pokračoval jasný trend: posilování prodejů kategorie vozidel SUV, u kterých je aktuálně nabídka nejširší. Podle statistik SUV přebírají zákazníky hlavně z kategorie nižší střední třídy a MPV, mírně naopak posílila kategorie malých aut a střední třídy.

Tuzemští zákazníci zůstávají věrní spalovacím motorům, nafta s benzínem měly loni podíl přes 95 procent, nepatrně lepší čísla zaznamenala meziročně nafta (podíl 29,69 procent). V případě čistě bateriových elektromobilů vzrostly registrace meziročně o 331 procent na 3 262 kusů. Prodeje hybridů stouply o 52 % na 12 674, z toho plug-in hybridů se prodalo meziročně třikrát více (1979).

K zajímavému vývoji došlo i u barevnosti aut. Po mnoha letech už není nejčastěji kupovanou barvou bílá. Oblíbenější byla šedá, která byla na 26,32 % loni registrovaných autech. Bílá byla na 26,04 % vozidlech. Na dalších místech byly modrá, černá a červená.