Nejvyhledávanějším výrazem byl na internetovém cenovém srovnávači Heureka v roce 2023 iPhone. Dominanci mobilního telefonu narušil pouze v červenci větší zájem Čechů o lednice a v prosinci o stavebnici Lego.

Podle šéfa analytiků tohoto nákupního rádce Michala Buzka se pak potvrdil trend, že Češi hledají spíše starší řady mobilu s nakousnutým jablkem v logu. A to kvůli lepší ceně. „Zatímco nejnovější model se do top 10 vůbec nedostal, dva roky starý model iPhone 13 je dokonce výš než předposlední model,” zmínil Buzek.

Až půl hodiny je za zajímavou slevovou nabídkou ochotno cestovat 90 procent zákazníků:

Dáváte při nakupování přednost blízkému obchodu? Anebo vám jde hlavně o výši slevy?
Čas jsou peníze. Pro zboží v akci jsou Češi ochotni jet i půl hodiny

Lidé dále na srovnávači nejvíc hledali tablety, televize a notebooky. Skokany roku byly sedací soupravy. Celý rok se v žebříčku nejpopulárnějších kategorií velmi vysoko držely produkty z oblasti drogerie a kosmetiky, třeba prací prášky. Propad naopak zaznamenaly kategorie, které se vyšvihly za energetické krize, jako elektrocentrály, krbová kamna, kotle a bojlery.

Celkově ale lidé spíše šetřili, což se projevilo i na internetových obchodech. Na českém trhu jejich počet poklesl o dvě stě na 49 900. Tuzemská e-commerce zakončila rok 2023 s celkovým obratem 185 miliard korun, jedná se tak o pokles o šest procent oproti předešlému roku.

Slevové letáky v praxi. Máslo nebo některé druhy pečiva v porovnání s předvánočním obdobím letos v lednu zlevnily:

Za některé pečivo nabízené ve slevových akcích zákazníci zaplatili v lednu o pětinu méně než loni v prosinci.
Přehledně: Potraviny v akcích v lednu stály až o pětinu méně než před Vánoci

Z dat společnosti Heureka dále vyplývá, že celkové roční skóre vylepšil tradičně nejsilnější poslední kvartál, který se po mnoha měsících propadu dostal do dvouprocentního růstu. „Loňský rok znovu ovlivnila vysoká inflace, která pro obchodníky znamenala rostoucí náklady, a to současně s menší ochotou spotřebitelů utrácet,“ komentoval výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Bude lépe

Ekonomové si celý rok 2023 zapsali jako černý pro celý maloobchod. Podle nově zveřejněných čísel statistiků tržby loni poklesly o více než čtyři procenta. „Je to nejhlubší propad minimálně v tomto miléniu,“ sdělil hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Samozřejmě nejde pouze o spotřební zboží, ale i potraviny. „Lidé sice přijdou do hypermarketu, ale jejich nákupní košík není tak plný jako dříve. A podobně je tomu v restauraci. Lidé si třeba odpustí polévku nebo dezert, což by dříve neučinili. Místo tří piv si dají dvě,“ podotkl Kovanda.

Zdražování značně zamávalo s nakupovacími návyky Čechů. Věrnostní programy dnes používá skoro každý:

Vánoční nákupy - Ilustrační foto
Věrnostní kartičky, aplikace, letáky i seznamy. Češi si začali nákupy promýšlet

Zároveň předpověděl, že vývoj maloobchodních tržeb se letos vrátí do kladného pásma, tržby si podle analytiků polepší o 3,5 procenta. Českou ekonomiku a nákupní náladu lidí však mohou ovlivnit zahraniční faktory, rizikem je třeba nejistá geopolitická situace.

Deník Nákupní týden se blíží

Blíží se jarní nákupy plné slev a výhod! Připojte se k akci Deník Nákupní týden od 11. 3. do 17. 3. 2024 a zvyšte své prodeje. Oslovíte až 5 000 000 zákazníků po celé republice.

S připojením k této akci získáte nejen exkluzivní kupón, ale také inzertní kampaň v médiích VLTAVA LABE MEDIA, kterou můžete využít kdykoliv v průběhu roku.

Nemůžete tuto příležitost zmeškat! Kontaktujte nás na martina.bernardova@vlmedia.cz a získejte více informací.