Bez nutnosti čekat dlouhé minuty na poštovní pobočce nebo dokonce únavného dohadování se, zda je doručovatelka mohla, či nemohla zastihnout doma. 

Tři stovky zásilek

Zařízení zvané Z-Bot čerstvě zprovoznila společnost Zásilkovna. Po zadání pětimístného číselného kódu, který zákazníkovi přijde na mobil, si z něj lze vyzvednout zásilky o rozměrech až 60 krát 40 centimetrů a výšce rovněž 40 centimetrů.

Do přístroje o něco většího než hodně rozměrná šatní skříň se jich vejde přes 300. Zásilkovna do konce roku hodlá zprovoznit ještě čtyři – na druhém konci metropole a také po jednom v Brně, Ostravě a Plzni.

Za pár týdnů z automatů navíc půjde také posílat zásilky v rámci její služby Mezi námi. „Zákazníkovi nejvíc vadí čekání ve frontě a různé bariéry. To jsou věci, které se snažíme odstranit,“ řekla Deníku zakladatelka Zásilkovny Simona Kijonková. 

Své „Prodejny budoucnosti“ bez obsluhy již dříve zavedl například prodejce elektroniky Alza. „Nákup si zákazník obstará zcela samostatně, nanejvýš s pomocí videooperátora, který je mu neustále k dispozici,“ řekla Deníku mluvčí Alzy Patricie Šedivá.

Na těchto prodejnách i menších boxech, z nichž si lidé zboží vyzvedávají sami, si pochvaluje možnost nepřetržitého provozu. „Samozřejmě neustále sledujeme nové trendy a ověřujeme všechny možnosti nasazení automatizace a robotiky ve skladových provozech, abychom byli schopni využít vývoje v této oblasti,“ prohlásila Šedivá.

Přes sedm desítek nepřetržitě fungujících automatizovaných výdejen zboží má také e-shop Mall.cz. „Čeští zákazníci si oblíbili naše MallBoxy, díky kterým mají naprostou svobodu pro vyzvednutí objednávky,“ uvedla mluvčí Mall.cz Táňa Lálová. 

Pošťáci ještě nevymřou

„Automatizaci využíváme tam, kde přináší něco navíc. Zatím se ani zdánlivě plně automatizované prodejny zcela bez lidské obsluhy stále neobejdou,“ uvedla Lálová. Platí to ostatně i o Z-Botech Zásilkovny. Balíčky do nich musí zavážet její zaměstnanci. 

Česká pošta si zatím sice vystačí „jen“ s lidskou obsluhou, do budoucna s expresním automatickým výdejem a příjmem zásilek také počítá. Už proto, že balíkový trh ročně roste asi o 14 procent. 

„Hlavními důvody, proč uvažujeme o této cestě, jsou dlouhodobý nedostatek pracovníků v logistice a s tím spojené ekonomické náklady,“ řekl Deníku mluvčí České pošty Matyáš Vitík. Stroje ovšem pošťáky jistě brzo nenahradí. „Už jen proto, že Česká pošta poskytuje zákazníkům služby, které právě bez lidského faktoru a jen čistě roboticky nabízet nelze,“ dodal.