Rok 2023 byl na otevírání nových dálničních úseků poměrně chudý. Jaké to bude v roce 2024?
Rok 2024 bude rekordní. V plánu ŘSD je zprovoznit 118 kilometrů nových dálničních úseků. Jedná se o míru otevírání, která je v České republice naprosto nevídaná. Řidiči se tak mají po relativně hubeném roce na co těšit. Je v tom ovšem započítaná i dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Ta se staví modelem PPP projekt (Partnerství veřejného a soukromého sektoru, dlouhodobý smluvní vztah mezi veřejným zadavatelem a soukromým partnerem, obvykle trvající 15 až 30 let, o zajištění veřejné zakázky, pozn. red.) a ŘSD není investorem, nicméně je pravda, že dálnici připravilo kompletně ŘSD. Investor tak „jen“ staví. Považujeme to tak za naši stavbu.

NEPŘEHLÉDNĚTE: Podívejte se, kde se v roce 2024 otevřou nové části silnic:

V roce 2024 se otevře více než sto kilometrů nových úseků dálnic. Podívejte se na mapu v článku, kde přesně.
Rekordní rok 2024: Podívejte se, kde všude se letos otevřou nové úseky dálnic

Bude takové tempo otevírání nových úseků pokračovat i v dalších letech?
V tuto chvíli máme rozestavěno 190 kilometrů nových dálničních úseků, další desítky kilometrů silnic I. třídy. Stejně tak jsou v plánu rekonstrukce dálnic a silnic.

Pomoci by tomu měl i další rekordní rozpočet pro rok 2024 ve výši zhruba 79 miliard korun.
Jedná se o rozpočet, který potřebujeme jako nezbytné minimum k tomu, abychom postavili to, co jsme slíbili a co od nás vláda a řidiči očekávají.

Zdroj: Youtube

Kde bude v letošním roce nejvíce stavebně rušno?
Čekají nás práce na výstavbách úseků dálnice D35 (spojí v budoucnu Hradec Králové a Olomouc a měla by být „sesterskou“ spojkou mezi Čechy a Moravou, pozn. red.). Zahájit bychom měli výstavbu D3 směrem k hranici s Rakouskem. Mohla by být hotová do dvou let. Stavět by se měl i úsek D11 ve směru k hranici s Polskem. Posuny jsou znát i na dálnici D6 (Praha-Karlovy Vary) či na D7 (Praha-Chomutov).

Jaký byl z pohledu ŘSD rok 2023?
Šlo o rok, který byl z rozpočtového pohledu nejúspěšnější. K dispozici jsme měli cirka 60 miliard korun. Peníze putovaly nejen na rekonstrukční činnost, nové stavby, ale i na přípravy nových staveb. Rozjel se veliký stavební boom, hlavní výsledky se dostaví v následujících letech.

Co byste zařadil mezi nejúspěšnější projekty uplynulého roku?
Určitě je to zahajování a výstavba nových úseků dálnice D35. Dařilo se i na dálnici D3 kolem Českých Budějovic. Mezi úspěchy řadíme také vybudování řady obchvatů měst a obcí. Jedná se sice o několik málo kilometrů dlouhé zatáčky, ale jsou nesmírně důležité. Pomáhají zlepšit životní podmínky ve městech. Například v prosinci jsme zprovoznili obchvat Svitav. Je to naprosto zásadní stavba, která uleví obyvatelům.

NEPŘEHLÉDNĚTE: Na české silnice a dálnice přicházejí výrazné změny:

Přečtěte si v článku, co vše čeká za novinky řidiče v roce 2024. A že jich není málo
Novinky pro řidiče: Vyšší rychlost na dálnici, řidičák na zkoušku, dražší známka

Kde to naopak drhlo?
Jako ostudu ostud můžeme jmenovat problém na dálnici D48 u Bělotína. Po dálnici neprojelo jedno jediné auto v běžném provozu a musela se opravovat. Naše laboratoř odhalila, že při zhotovitel pokládce nedodržel správný technologický postup. Nechali jsme jej úsek předělat. Vše bylo samozřejmě na náklady zhotovitele a trvali jsme na tom, aby dodržel harmonogram. Podobná situace byla i na dálnici D56 mezi Frýdkem-Místkem a Ostravou. Dali jsme tím jasně najevo, že trváme na kvalitě. Stejně tak musím zmínit, že spousta řidičů si klepe na čelo, že jsme zrekonstruovali silnici v Miličíně a uprostřed jsme nechali zhruba tři sta metrů původní vozovky včetně záplat a výtluků. Nezbláznili jsme se. Kraj i město má v plánu stavební úpravy hlavní křižovatky. Bylo by nelogické a v rozporu s péčí řádného hospodáře, pokud bychom místo opravili a v dalších letech drahý asfalt bourali.

A kde ŘSD potápí řidiče letos nejvíc?
Jednoznačně je to Brno. Jednak zde rozšiřujeme dálnici D1 na tři pruhy, zároveň se tu staví obchvat města. I když jsme v případě prací na D1 zachovali dva jízdní pruhy v každém směru, jsou tu obrovské problémy. Dálnice kapacitně nestačí. Je to dost silný argument, že rozšíření dálnice je nezbytně nutné.