Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nejvyšší marži v maloobchodu mají stánkaři, nejnižší pumpaři

Praha - Průměrná marže v českém maloobchodu dosáhla předloni 23 procent, od roku 2005 se tak zvýšila o tři procentní body. Nejnižší marži mají benzínové pumpy a to 5,9 procenta. Naopak nejvyšší marže, 37,4 procenta, dosáhli trhovci a stánkaři. Ve svém časopise Statistika&My to uvedl Český statistický úřad. Průměrná marže v českém maloobchodu rostla až do roku 2010, od té doby mírně klesá.

19.5.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační snímekFoto: Deník

Nejvyšší marži vykazují v posledních letech nejmenší podniky v maloobchodu, kde se pohybuje mezi 25 a 27 procenty. Nejnižší marži mají podniky střední velikosti, a to mezi 19 a 21 procenty. Velké obchodní řetězce se svou marží zásadně neliší od průměru v celém maloobchodu, uvedl ČSÚ.

V nespecializovaných obchodech s potravinami dosahuje marže 22,4 procenta, u prodejců počítačů 20,4 procenta.

"Procento marže se liší zejména podle sortimentu prodaného zboží. Obecně se předpokládá, že u rychloobrátkového zboží (čerstvé potraviny, zboží denní potřeby) tvoří zpravidla menší podíl z celkové ceny zboží, než je tomu u zboží dlouhodobé spotřeby či luxusních předmětů. Souvisí to, mimo jiné, i s vyššími náklady na skladování zboží a s vyšší dobou obratu," uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.

Obchodníci předloni dosahovali průměrné rentability tržeb, tedy poměru hospodářského výsledku a celkových tržeb, 2,1 procenta. Tento ukazatel od roku 2008, kdy stoupl nad tři procenta, klesá. O třetinu nižší rentabilitu tržeb (1,4 procenta) ve srovnání s celým maloobchodem vykazují velké obchodní řetězce.

Rentabilita tržeb

Porovnání vývoje obou veličin podle ČSÚ ukazuje, že zvýšení marže nepřináší obchodníkům vždy větší rentabilitu tržeb. "Naopak necitlivé zvýšení marže určitého zboží, a tedy i jeho ceny, může vést ke snížení zájmu kupujících o daný výrobek. Také zvýšení nákladů za energie, nájmy apod. vede obchodníky k nutnosti zvýšit marži. Pokud však náklady rostou rychleji a zájem kupujících klesá, ať už v důsledku zvýšení cen zboží, nebo snížení jejich kupní síly, rentabilita obchodníkům klesá. To bylo zřejmě příčinou skokového snížení rentability po roce 2008," dodala Boušková.

Obchodní marže je rozdílem mezi tržbami a náklady na prodané zboží. Procento marže se vypočítá jako podíl marže na dosažených tržbách za zboží. Stoprocentní marže znamená, že obchodník získal zboží zcela zadarmo, nulová, že prodal zboží za stejnou cenu za jakou nakoupil. Ekonomicky je marže de facto výkonem obchodníka, nikoliv jeho ziskem. Obchodník z této částky musí zaplatit veškeré další náklady spojené s prodejem svého zboží, např. dopravu, skladování, nájem prodejních prostor, mzdové náklady a další.

Autor: ČTK

19.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Miloš Zeman a Andrej Kiska
AKTUALIZOVÁNO
1 4

Zeman se setkal s Kiskou. Chválil česko-slovenské vztahy

Plynárenské zařízení v Baumgarten an der March
2 11

Exploze v Rakousku přerušila dodávky plynu do 4 zemí. V Itálii je stav nouze

AKTUALIZOVÁNO

Český fotbal povede Malík. Volbu provázely pískot i tvrdá Peltova slova

Úterý, zamračený a větrný den. Sportovní centrum v Nymburku. Právě tady byl odpoledne zvolen předseda fotbalové asociace. Stal se jím Martin Malík, který porazil Petra Fouska.

AUTOMIX.CZ

Škoda představila novou speciální edici Fabie. Oslavuje závodní úspěchy značky

Česká automobilka Škoda oslavuje svůj nejúspěšnější rok ve své závodní historii speciální edicí Fabie, který bude od února k dispozici na 21 trzích. Nová varianta odkazuje na letošní úspěchy soutěžního vozu Škoda Fabia R5, která kromě jiného v letošní sezóně vybojovala titul mistra světa v kategorii WRC 2. A proto ho některými stylovými doplňky připomíná.

Je objekt z jiné sluneční soustavy vesmírná loď? Vědci jej budou dále zkoumat

Asteroid zvaný Oumuamua, který se na začátku letošního podzimu stal středem pozornosti vědeckého světa, bude nyní podroben pečlivému zkoumání. Astronomové totiž chtějí prověřit, zda na asteroidu nejsou známky jiných civilizací. Vesmírnému objektu proto bude naslouchat obří satelit v americké Západní Virginii.

Vydavatelství Vltava Labe Media kupuje legendu inzerce, společnost Annonce

Vydavatelství Vltava Labe Media (VLM) dnes koupilo společnost Annonce, která jako jediná na českém trhu úspěšně kombinuje řádkovou inzerci jak v tištěném vydání, tak na internetu. Tato akvizice by měla výrazně posílit ambice vydavatelství Vltava Labe Media na trhu řádkové inzerce (tzv. classifieds). Společnost o tom informovala ve své tiskové zprávě.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT