Stížnosti se týkaly například internetového obchodu TadyUsetrim.cz, který bez povolení používal logo Certifikovaný obchod. Nespokojení zákazníci tvrdí, že tento e-shop nedodával objednané zboží a jeho provozovatelé nereagovali na e-maily ani telefonické dotazy. „Došlo nejen ke zneužití dobrého jména asociace, ale byla také nalomena důvěra zákazníků v obchodování na internetu," stojí v tiskové zprávě APEK.

Podvodníci zneužili také logo internetového srovnávače Heureka.cz, které garantuje, že služby internetového obchodu ověřili zákazníci. Logo se objevilo například na stránkách podvodných e-shopů Matevyhrano.cz a Staleprizemi.cz.

Kritizované internetové obchody jsou už mimo provoz a vyjádření jejich provozovatelů se nepodařilo získat. Lidé by si podle odborníků měli certifikaci a platnost členství internetových prodejců ověřovat na webových stránkách www.apek.cz, www.certifikovany-obchod.cz či www.heureka.cz.

„Spotřebitelé se mohou sami chránit tím, že budou vnímavější vůči nestandardním požadavkům či podezřelým informacím na straně internetového obchodu. Mezi ty patří zejména příliš nízká cena, požadavek na platbu předem jako jediné možnosti úhrady za zboží nebo negativní hodnocení obchodníka ve veřejných diskusích," uvedl ředitel APEK Jan Vetyška.

Nakupování na internetu je v ČR stále populárnější. Útraty Čechů v internetových obchodech loni podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci meziročně vzrostly o čtyři miliardy na rekordních 37 miliard korun.