Upozornily na to samy pojišťovny krátce před začátkem platnosti povinných zimních gum. „Setkáváme se bohužel ročně s desítkami škod, které kvůli sjetým gumám musíme regresovat," říká Libor Beran, metodik likvidace škod z pojišťovny Allianz. „Právo krátit pojistné plnění máme, pokud zjistíme, že pneumatiky měly vliv na nehodu," doplňuje mluvčí České pojišťovny Tomáš Zavoral.

Hledání viníka

Odlišná je situace při havarijním pojištění, jiná při povinném ručení. „Vždycky zkoumáme, zda má použití nevhodných pneumatik příčinnou souvislost se vznikem nehody," vysvětluje Milan Káňa 
z Kooperativy. Pokud likvidátoři zjistí, že nevhodné přezutí mělo vliv na nehodu, následuje regres. „U havarijního pojištění může dojít například k tomu, že dvojnásobně zvýšíme spoluúčast dotyčného," přibližuje Milan Káňa s tím, že případné krácení je vždy individuální, neexistují na něj přesné tabulky.

Pokud jde o povinné ručení, poškozený řidič dostane peníze vždy, jestliže se však prokáže, že viník nehody jel s nevyhovující pneumatikou, může pojišťovna vymáhat peníze právě po něm.

Bouračka

Zákon o silničním provozu stanovuje povinnost užít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března. V těchto měsících musí mít vozidlo zimní pneumatiky „vždy, pokud se nachází na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo tyto jevy lze vzhledem ke klimatickým podmínkám očekávat". Odpovědnost tedy leží vždy na řidičovi a ani případné spekulování o počasí se nemusí vyplatit. „Mezi nehodami, které jsme museli regresovat, byla bouračka klienta, který vyrazil v prosinci na hory na letních pneu. Údajně proto, že bylo sucho. Přes víkend však napadl sníh a on při cestě zpět havaroval," vzpomíná Libor Beran.

Kromě přezutí na autě by 
v pořádku měla být i rezervní pneumatika. „Stará zpuchřelá, bočně popraskaná a ještě letní rezerva na jednom kole byla příčinou nehody klientky, která nezvládla v zatáčce řízení na mokré vozovce a smetla protijedoucí vůz. Policie rezervní pneu ohodnotila jako neodpovídající předpisům a dala řidičce pokutu. Nyní bude navíc splácet pojišťovně 140 tisíc korun, které vyplatila poškozenému řidiči," doplňuje Libor Beran.

Vyhláška mluví jasně: u auta do 3,5 tuny dezén na všech kolech aspoň 4 mm, u auta nad 3,5 tuny u kol hnacích aspoň 
6 mm. Šetřit se nevyplácí ani na správném servisování. Při výměně doma totiž většina řidičů nemá možnost si kola odborně vyvážit. Zkušený technik dokáže z opotřebení pneumatik odhalit i některé závady.

„Atypické opotřebení pneumatik může například značit závadu na podvozku nebo špatně seřízenou geometrii řízení," dodává Otakar Dvořák z autoservisní sítě Q-Service.

Kde nejčastěji chybujeme.