Ministerstvo dopravy dnes vydalo dokument, v němž definuje požadavky takzvaného "všeobecného povolení k provozu", které je pro schválení modernizace nezbytné. "Teď je na průmyslu, aby vyvinul účinné systémy, které by splnily všechny limity a předpisy," uvedl ministr dopravy Andreas Scheuer.

Ilustrační foto
Zákazy jízdy pro diesely přijdou i v Kolíně nad Rýnem a Bonnu, rozhodl soud

Podle sdružení automobilového průmyslu VDA by zákazníci měli spíše kupovat nová auta než modernizovat ta stávající. "Nemůžeme poskytovat záruky na vozidla, v nichž byly upraveny systémy čištění výfukových plynů od třetích stran," řekl deníku Die Welt šéf VDA Bernhard Mattes. "Pokud byla ve vozidle zákazníka provedena nějaká úprava, pak odpovědnost za škody z ní vyplývající nese on sám a firma, která úpravu provedla," dodal šéf VDA.

Společnost Volkswagen uvedla, že svým zákazníkům radí úpravy neprovádět. "Všechny dosud známé způsoby mají pro naše zákazníky nevýhody, jako je zvýšená spotřeba paliva a spolu s tím i vyšší emise oxidu uhličitého, v některých případech i nižší výkon," uvedl ředitel výzkumu a vývoje Frank Welsch. Dodal, že ne každé vozidlo s emisními normami Euro 5 může být upraveno tak, aby nepodléhalo zákazu jízdy.

Ilustrační foto.
Paříž zakáže vjezd starším dieselům, nařízení se dotkne stovek tisíc aut

Podle prohlášení mluvčího ministerstva dopravy spolkový úřad pro motorová vozidla KBA dosud žádnou žádost dodavatelů o úpravu hardwaru neobdržel.

Výrobci se na řešení problému neshodnou

V říjnu vláda předložila plány na snížení znečištění z naftových vozidel. Požádala výrobce automobilů, aby jejich majitelům nabídli obchodní stimuly a úpravy hardwaru. Německé automobilky souhlasily, že majitelům starších dieselových aut v 15 zvláště znečištěných německých městech přispějí částkou až 3000 eur (77300 korun) na příslušnou úpravu jednoho vozu.

V celkovém přístup k problému, jehož řešení by stálo miliardy eur, se ale neshodují. Zatímco Volkswagen a Daimler oznámily, že některé náklady na úpravy hardwaru uhradí, společnost BMW to odmítla a nabízí jen pobídky k výměně starších aut za nová. Postoj automobilek podpořil dodavatel Continental, který konstatoval, že vývoj úpravy pro každý model by byl velmi nákladný a časově náročný.

Ilustrační foto
Staré diesely by v Německu mohly dostat šanci, upraví se jim motory