Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Německo od roku 2016 zpoplatní dálnice pro osobní auta

Berlín – Řidiči osobních aut budou muset od roku 2016 platit za jízdu po německých dálnicích. Spolkový sněm dnes v Berlíně schválil zákon, který zavádí roční dálniční poplatek ve výši až 130 eur (3550 Kč), pro ekologicky šetrnější vozidla bude nižší. Zpoplatnění dopadne hlavně na zahraniční řidiče, protože Němcům se o roční mýtné sníží daň z vlastnictví vozidla. Poplatky prodraží i cestování českých řidičů na sever a jihozápad Evropy.

27.3.2015 2 AKTUALIZOVÁNO 27.3.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Martin Divíšek

Pro zpoplatnění dálnic hlasovalo 433 poslanců, proti jich bylo 128, což znamená, že přinejmenším jeden z vládních poslanců vystoupil proti zákonu. Německá opozice před hlasováním uváděla, že způsob zpoplatnění dálnic odporuje právu Evropské unie, protože je diskriminační vůči zahraničním řidičům. Ministr dopravy Alexander Dobrindt sice tyto výtky odmítl, podle poslance za Levici Herberta Behrense se ale dá očekávat, že se souladem zákona s unijním právem bude zabývat Evropská komise.

Jak je to se zpoplatněním dálnic v Evropě? Přehled najdete ZDE

Výše poplatků bude záviset na ekologické náročnosti provozu vozidla. Známky tak budou dražší pro stará auta, auta s větším objemem motoru a pro vozy jezdící na naftu. Rozpětí ročního poplatku by mělo být 22 až 130 eur (600 až 3550 Kč).

Kromě ročních poplatků budou mít zahraniční řidiči možnost zaplatit za desetidenní nebo dvouměsíční užívání dálnic. Výše desetidenního poplatku by měla být podle typu vozu mezi pěti a 15 eury (140 a 410 Kč), výše dvouměsíčního poplatku mezi 16 a 30 eury (440 a 820 Kč).

Systém bude elektronický

Na rozdíl od České republiky nebude Německo vydávat dálniční známky, které by se lepily na čelní sklo. Systém bude elektronický a zaplacení jízdy po dálnici budou kontrolovat mýtné brány snímáním registrační značky vozidla. Poplatky za užití dálnic bude podle ministerstva dopravy možné zaplatit po internetu nebo na čerpacích stanicích.

Německo má na svém území 12.800 kilometrů dálnic a dosud patřilo mezi několik málo evropských zemí, kde se ještě za užívání dálnic neplatí. Dobrindt dnes uvedl, že zpoplatnění dálnic by mělo státu vynést zhruba 500 milionů eur (13,7 miliardy Kč) ročně, které budou účelově vázány na údržbu a rozvoj dopravní infrastruktury.

„Všichni vědí, že by nebylo možné rozvíjet infrastrukturu, kdybychom neposílili její financování od uživatelů," řekl Dobrindt. Nynější zákon podle něj zajistí stabilitu rozpočtů určených k financování dopravní infrastruktury, které budou méně závislé na rozhodování o podobě státního rozpočtu.

Zpoplatnění dálnic ve vládě kancléřky Angely Merkelové prosadila bavorská Křesťanskosociální unie (CSU), která měla dálniční mýtné pro cizince jako jeden ze svých hlavních volebních slibů. Dobrindt loni přišel s několika návrhy na mýtné, z nichž jeden dokonce předpokládal zpoplatnění celé německé silniční sítě. Po protestech obcí v pohraničí by se ale poplatky měly odvádět pouze za jízdu po dálnicích.

Opoziční Zelení po přijetí zákona vyzvali německého prezidenta Joachima Gaucka, aby normu vetoval. Dobrindt však vyjádřil přesvědčení, že hlava státu zákon podepíše a že zpoplatnění dálnic obstojí i v případném řízení u evropských institucí. Připomněl v této souvislosti, že zavedení mýtného na dálnicích doporučovala Německu v minulosti i Evropská komise.

Autor: ČTK

27.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Jana Novotná (uprostřed) dostala jako první Češka Cenu za vynikající výkony ve Fed Cupu.
14

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Podporujete, aby homosexuální páry mohly adoptovat děti?
12 23

Jak to vidí Petr Koděra: Konečně se do sebe opřeli

Studenti vyzpovídali uchazeče o Hrad. Nejvíce je přesvědčil Jiří Drahoš

/VIDEO, ANKETA/ Netradiční debatu s prezidentskými kandidáty uspořádal v pondělí Deník. Šestice uchazečů o Pražský hrad diskutovala ve vlaku z Prahy do Ústí nad Labem a zpět. 

Ministerstvo: Budovy Transgas nebudou památkou. Majitel je může zbourat

Soubor budov Transgas na Vinohradské třídě v Praze nebude kulturní památkou. Jejich majitel, který chce na místě stavět nové domy, je může zbourat. S odkazem na rozhodnutí ministerstva kultury to dnes uvedly Hospodářské noviny a Právo. Rozhodnutí o zastavení přezkumného řízení však dosud nebylo doručeno všem účastníkům řízení a ministerstvo je na dotaz ČTK nechtělo komentovat.

Stavba dálnice D7 nabrala skluz, auta na nový úsek vyjedou později

/FOTOGALERIE/ Termín dokončení dálnice D7 ještě není oficiálně stanoven. Mělo by to být v průběhu léta.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT