V jedné ze stížností například spotřebitelka uvádí, že si zakoupila tři lístky na sportovní utkání mezi Spartou a Slavií v ceně 896 korun. Na webu se jí vygenerovaly, kromě ceny za samotné vstupenky, také poplatky třikrát 90 korun za dopravné a třikrát 319 korun za údajnou rezervaci. "Bohužel už se mi nepodařilo zrušit tento příkaz a platba byla provedena. Okamžitě poté jsem chtěla objednávku zrušit, k mému překvapení mi bylo sděleno, že obdržím částku 3 x 896,- korun v případě zrušení, že poplatky si ponechají," uvádí spotřebitelka.
Žena podle svých slov neměla jinou možnost, pouze podat inzerát. Serveru tak nechala vydělat 1227 korun.
Kontrolní nákup
Na základě stížností uvedli inspektoři kontrolní nákup. Při koupi vstupenky na Robbieho Williamse v ceně 2681 korun server rovněž započítal rezervační poplatky a DPH, aniž by byl spotřebitel seznámen se skutečnou finální cenou vstupenky.
„Jedná se o neseznámení spotřebitele s cenou, užití nekalé obchodní praktiky. Navíc také na webových stránkách nejsou pro spotřebitele řádně uvedeny informace o jeho právech, ani povinná informace o mimosoudním řešení sporů,” uvedl mluvčí Jiří Fröhlich. Firmě tak byla udělena pokuta ve výši 60 tisíc korun.
Pokuta však nepomůže samotným spotřebitelům - Česká obchodní inspekce nemůže v rámci kontrolní činnosti zasahovat do konkrétních uzavřených smluvních vztahů dvou stran a přinutit například prodejce, aby spotřebiteli vrátil peníze za vstupenky, které nemohl využít atd.
Oklamaným spotřebitelům nepomůže
Navíc většina sporů není spotřebitelských, což vychází zejména z toho, že firma dle obchodních podmínek působí pouze jako zprostředkovatel prodeje vstupenek mezi dvěma lidmi navzájem (nejčastěji dvěma nepodnikateli). Provozovatel webu za službu inkasuje své provize v podobě dalších poplatků. Jedná se o sofistikovanou formu specializovaného přeprodejního serveru se vstupenkami.
Spotřebitel se musí domáhat svých práv například soudní cestou, případně předejít potížím a nakupovat vstupenky od oficiálních prodejců. Jde o celoevropský problém, kdy se poškození Evropané obracejí také na síť Evropských spotřebitelských center, která ale rovněž nemohou v mimosoudní rovině pomoci, protože ve Švýcarsku nemá Evropské spotřebitelské centrum zastoupení.
Společnost Viagogo navíc po nedávném rozhodnutí britského soudu bude muset zřejmě závazně poskytovat spotřebitelům více informací nejen ohledně cen při prodeji nabízených vstupenek. Českým spotřebitelům však rozhodnutí britského soudu patrně nepomůže, protože nebude mít přeshraniční dosah a bude se nejspíše týkat pouze verze stránek určené pro britské spotřebitele.