Stává se totiž, že dárce netrefí velikost, že si přání maminky dostat nového kuchyňského robota zapamatovalo více členů rodiny, a tak se pod stromečkem sejdoudva.
Vpovánočním období téměř všichni obchodníci vycházejí vstříc spotřebitelům při výměně nevydařených dárků víc, než jim ukládá zákon. Projevují opravdu dobrou vůli, když mění nebo přijímají zpět zboží, uněhož se dárce netrefil. Protože však jde ojejich dobrou vůli, kladou si pro příjem výrobků zpět určité podmínky. Aty je dobréznát.
Sdružení obrany spotřebitelů proto upozorňuje, že lidé by už při vybírání vánočních dárků měli pamatovat na to, že se dárek znějakých důvodů nemusí líbit či hodit a dárce či obdarovaný ho budou chtít vrátit. „Proto bychom si už při nákupech, čili vtěchto dnech, měli vprodejně vyjasnit, zda a za jakých podmínek přijímá dárky zpět nebo je mění,“ upozorňuje mluvčí SOS Ivana Picková a dodává: „Jasné je to jen vinternetových obchodech, které takřka uvšech druhů zboží musí umožnit jeho vrácení do 14dnů.“ Vběžných obchodech je tojiné.
Prodávající si mohou pro vracení stanovit vlastní podmínky. Někdy žádají zboží voriginálním obalu (krabici), jindy neodstřihnuté visačky utextilu. Nejčastěji však výměnu omezují lhůtou, do kdy jsou kvstřícnému kroku ochotni. „Většinou to bývá do poloviny, ale ido konce ledna,“ upozorňuje Picková. „Ale víme oobchodnících, kteří limitují toto období 10dny po nákupu. Iproto je dobré, když si nejsme jisti, zda kupujeme opravdu ten správný dárek, vědět, zda a kdy ho můžeme vrátit a případně si to nechat potvrdit na paragonu,“ zdůrazňuje mluvčí.
Stejně jako jinde vEvropě se vČesku rozmáhá předvánoční nákupní turistika a řada zákazníků vyjíždí do blízkých ivzdálenějších zemí hlavně za lepšími cenami značkového zboží. Spotřebitelé by ale měli vědět, že neexistuje žádná eurozáruka, takže zboží výhodně zakoupené vcizině, může být problém nejen vyměnit, ale také při vadě případně reklamovat.
„Pouze několik málo firem přes svá servisní střediska poskytuje záruku ve všech zemích EU,“ upozorňuje právník SOS Jan Šulc. „Spotřebitelé by si už při koupi vzahraničí– a to jak vkamenných obchodech, tak na internetu, měli zjistit, zda je možné nepovedené dárky vyměnit či vrátit a jak je to vČeské republice suplatněním reklamace,“ zdůrazňujeŠulc.
SOS též upozorňuje, že internetoví a obvykle ani ostatní obchodníci nepřijímají zpět DVD, CD, počítačové hry a podobné dárky, unichž byl porušen originálníobal.