Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Neuvážené reformy mohou stavebnímu spoření pouze uškodit

Praha /ROZHOVOR/ - Stavební spoření prošlo v minulosti řadou změn. Hlavní principy, na kterých tento produkt stojí, však dosud dotčeny nebyly. Systém stavebního spoření se v základech otřásá až nyní, kdy na projednání v Poslanecké sněmovně čeká jeho další novelizace. Zdaleka nejde o kosmetické změny, jak by se zdálo na první pohled. Jaká je tedy budoucnost stavebního spoření v České republice a jsou plánované změny nevyhnutelné? „Nikoliv," odpovídá na druhou z těchto otázek ekonom Petr Teplý.

30.4.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Dlouhodobě se zabýváte problematikou stavebního spoření. Co považujete za jeho hlavní přínos? Čím si získal sympatie lidí?

Stavební spoření se těší vysoké důvěře, protože jde o výhodný produkt jak z hlediska spoření, tak i úvěrování. Mám-li to rozvést, pak skýtá možnost nízkých úroků na úvěry i dlouhodobou fixaci úroků. Jeho další výhodou je dostupnost pro všechny skupiny obyvatelstva a vysoké zhodnocení vložených prostředků. Pro střadatele může být současně vítanou kapitálovou rezervou.

Domníváte se, že potřebuje další reformy?

V nedávné době již došlo ke snížení státní podpory tohoto produktu, což v podmínkách fiskální konsolidace považuji za opodstatněné. Podle mého názoru ale další reformy v současnosti nejsou nutné. Nevyplatí se totiž přepřahat koně, když dostavník jede do kopce. Systém stavebního spoření, který v Česku letos slaví 20 let existence, vykázal vysokou stabilitu a robustnost i během globální krize.

Pokud by něco mělo stavební spoření ohrozit, pak je to nepromyšlená regulace či reforma. Princip stavebního spoření je založen na uzavřenosti systému. V případě, že systém bude narušen, může to teoreticky otřást jeho stabilitou. Doufám však, že k tomu nedojde.

Znáte nějaké konkrétní příklady ze zahraničí, kde reformy a regulace měly pozitivní efekt?

Pozitivních příkladů příliš nenajdeme, uvést lze spíše ty negativní. K zavedení úplné účelovosti, včetně snížení podpory, došlo v minulosti na Slovensku. Výsledkem byl téměř kolaps systému. Pro obnovení stability stavebních spořitelen byla nakonec slovenská vláda donucena účelovost zrušit. V Polsku zase produkty spojené se stavebním spořením poskytovaly původně pouze univerzální obchodní banky. Časem se ukázalo, že tento model je neudržitelný, tudíž stavební spoření začaly nabízet specializované spořitelny. Čili i Poláci přešli na model používaný v Německu nebo u nás.

Myslíte si, že vstup univerzálních bank na trh skutečně zvýší konkurenci? Z ní by prý měli užitek zákazníci, tvrdí ministerstvo financí jako předkladatel novely.

Existují dva pohledy na danou věc. První je zmíněný „konkurenční" pohled, druhý souvisí s historickou zkušeností s dopady regulace.

Podle tohoto pohledu obvykle dochází k přenosu regulačních nákladů na střadatele formou vyšších cen produktu, což není žádoucí. Kloním se spíše ke druhé alternativě.

Mají se podle vás občané obávat o budoucnost spoření touto formou?

Určitě ne. Z hlediska zájemce bude stavební spoření i nadále atraktivní, navzdory případným dalším reformám. Můj optimismus vychází z toho, že všechny dosavadní reformy stavebního spoření u nás byly provedeny na základě citlivé shody mezi ministerstvem financí, Českou národní bankou a Asociací stavebních spořitelen.

Jaká by dle vás byla ideální budoucnost stavebního spoření?

Dosavadní model stavebních spořitelen je dnes chápán primárně ve vztahu poskytování levných a dostupných úvěrů pro účastníky stavebního spoření.

V budoucnu by se toto pojetí mohlo rozšířit. Stavební spořitelny by se mohly stát účelovými spořitelnami pro specifické životní události. Konkrétně bych doporučoval rozšíření palety produktů o spoření na stáří, spoření na nadstandardní zdravotní služby, spoření na studium a spoření na období nezaměstnanosti.

co všechno obsahuje návrh vlády

- Od roku 2014 by se pro všechny účastníky stavebního spoření zavedla povinnost prokázat použití státní podpory výhradně na bydlení. Tento záměr se týká i starších smluv.

- Možnost účelového použití úspor by se rozšířila o převod na doplňkové penzijní spoření (stát do budoucna počítá i s financováním nákladů na vzdělání).

- Od roku 2015 by došlo k dalšímu snížení státní podpory a stavební spoření by mohly poskytovat i běžné banky.

PETR KOUTNÝ

Autor: Redakce

30.4.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Mráz na podzim. Ilustrační foto.
3

Následující čtyři týdny budou teplotně mírně nadprůměrné

Plameny v sobotu dopoledne zachvátily motorest v sousedství dálnice D10 u Hlavence na Praze-východ.
AKTUALIZOVÁNO
4

VIDEO: Kvůli požáru motorestu byly uzavřeny pumpa i dálnice D10

Pospíšil chce být předsedou TOP 09, připravil by stranu na blížící se volby

Pokud europoslanec Jiří Pospíšil příští neděli vystřídá ve funkci předsedy TOP 09 Miroslava Kalouska, chce se soustředit v první řadě na přípravu komunálních a senátních voleb. Řekl, že za překážku pro vedení TOP 09 nepovažuje svoje angažmá v evropské politice. Existuje řada europoslanců, kteří úspěšně vedou politické strany, uvedl. Jako nejbližší příklad zmínil šéfa slovenské opoziční strany Svoboda a solidarita a europoslance Richarda Sulíka.

Zimbabwe slaví, že Mugabe padne, ten ale odstoupit nechce

/VIDEO/ Tisíce Zimbabwanů vyšli do ulic hlavního města Harare, aby oslavili armádu, která odstavila prezidenta Roberta Mugabeho, a současně vyzvali třiadevadesátiletého diktátora, aby konečně rezignoval. Ten ale stále odmítá podobné prosby vyslyšet.

Argentinské námořnictvo hledá ponorku se 44 lidmi, ztratila kontakt s pobřežím

Argentinské námořnictvo pátrá po jedné ze svých ponorek, která přestala odpovídat na signály z pobřežních plavidel. Naposled byla spatřena ve středu uprostřed zálivu svatého Jiří zhruba 432 kilometrů od východního pobřeží Argentiny. Na její palubě je nejméně 44 lidí.

AKTUALIZOVÁNO

U Bělče se srazila dvě auta. Dva lidé zemřeli, další tři transportoval vrtulník

V lesním úseku poblíž obce Běleč na Kladensku se v sobotu patnáct minut před 17. hodinou čelně srazila dvě osobní auta. Nehoda má tragické následky: dva mrtví a tři zranění lidé. Po nehodě zůstaly osoby zaklíněné ve vozidlech. Na pomoc jim proto okamžitě letěl vrtulník. Pro dva z nich už bohužel zbytečně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT